Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag behöver hjälp med att reperera odometern på en 1996 Volvo 850 T5. Jag har beställt delen som ska bytas från odometergears.com. Jag måste nu ta ut instrumentpanelen för att installera den. Jag har hittat http://volvospeed.com/Dashremove.htm, och där står det att man kan lyfta upp bara vänster sida av instrumentbrädan och ta ut instrumentpanelen, men en kompis till mig säger att brädan går sönder om man gör så. Han säger att man måste lyfta upp hela instrumentbrädan vilket betyder att man måste avkoppla och ta upp luftkudden. Det är mycket jobb som jag vill undvika. Har någon här provat att ta ut instrumentpanel genom att bara lyfta upp vänster sidan av brädan?

Min bil har träpanel till skillnad från bilen på volvospeed's websida. Jag vet inte om det gör nån skillnad.

Mvh, Berk
av berkbs
Min bil har luftkudde på höger sida.
Användarvisningsbild
av camaro69
Gör det som står i beskrivningen i länken. Du lyfter ju bara locket på brädan. Sedan kommer du åt det som önskas.

Det är inget som går sönder om du följer beskrivningen.
Klart använder man våld och brytjärn, så går det mesta sönder. :wink:
av Fisketorp
Är det inte samma procedur då?

Luftkudden sitter väl skruvad i "konsollen" under "locket" så det borde väl bara vara att lyfta på locket?=)

Ring till volvo och hör med dem..

var kul att se en guide på hur enkelt det verkar vara att byta ex lampor, då det kostar en hel del på en volvofirma om jag inte har fel
Användarvisningsbild
av Sparkz
Enda skillnaden med kudden är att du får ta ur handskfacket, lossa 4 st. M6-muttrar och koppla ur kabeln. Kudden följer med överdelen ut.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]