Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strandh
Har köpt en 850 GLT som gått 24000 mil.. och jag upplever att motorn låter lite som på en traktor samt att det "Pyser" om motorn på dom högre växlarna, har jämnfört med kompisens GLT och det låter helt annorlunda, självklart har jag det klassiska tick ljudet från dom hydraliska ventillyftarna... killen som hade bilen innan mig bytte olja/oljefilter för en månad sedan. kan det bero på oljeval eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Lilja
Har du kollat så där är tillräckligt med olja i motorn? Det där ljudet kan uppkomma då motorn får för lite olja.
av Strandh
Ja oljestickan visar att det är bra med olja i bilen
av Bred
Tycker personligen det låter som att det läcker vid grenröret. Prova att starta bilen, ställa dig i motorrumet och föra handen längs med grenröret för att känna om de läcker någonstans (obs, VARMT!). Gasa medan du gör detta till de varven då du hör traktorljudet som tydligast.

Lycka till
av Strandh
ok värt att tilllägga är att motorn låter bra vid tomgångs körning, men att det skulle va grenröret är uteslutet för då skulle man höra det direkt det är mer när jag kör med bilen och kommer upp i över 3000 varv.. att det är ett läckage någon stans kan jag kanske hålla med om men undra bara vart =)
av *pettson*
Strandh skrev:ok värt att tilllägga är att motorn låter bra vid tomgångs körning, men att det skulle va grenröret är uteslutet för då skulle man höra det direkt det är mer när jag kör med bilen och kommer upp i över 3000 varv.. att det är ett läckage någon stans kan jag kanske hålla med om men undra bara vart =)
Du har en samlingskammare för avgaserna längst ned. Där brukar GLT rören läcka. MEN dom ger även ett annat ljud på grund av just den kammaren jämfört då med andra modeller på 850..
av Frigge
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har på din men dom tidiga 850 GLT har ett ganska rått motorljud.

Ingen på detta forum kan ju säga VART det läcker, om det ens gör det, för att ta reda på det måste bilen hissas upp.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]