Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcusjj
Hej!

Har hört någongång på forumet om en som skulle köra bränslesnålt och han pratade om att köra under 2500rpm.

Händer det någon speciellt vid 2500rpm?

På min bil så sjunker värmemätaren en bit såfort ja kommer över 2500rpm, något vanligt?

Tackasam för svar :)

EDIT: Jag har en 855 SE -94 140hk motorn.
av marcusjj
Ingen som vet?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är ingen magisk gräns, bara ett riktvärde. Höga varvtal ger högre förbrukning, så försök att ligga på så hög växel det går.

Vattenpumpen snurrar ju fortare och sätter bättre fart på kylvattnet... Men det jag har aldrig sett att det märks på tempmätaren. Kanske dags att byta termostat?
av marcusjj
Sparkz skrev:Det är ingen magisk gräns, bara ett riktvärde. Höga varvtal ger högre förbrukning, så försök att ligga på så hög växel det går.

Vattenpumpen snurrar ju fortare och sätter bättre fart på kylvattnet... Men det jag har aldrig sett att det märks på tempmätaren. Kanske dags att byta termostat?
Det är mest på 90-väg när jag pendlar till jobbet jag märker detta. När jag kör i början så ligger jag i 90 ett tag och efter ett tag så kommer jag över 2500rpm och då dimper tempmätaren ner en bit. Den går aldrig upp till hälften där den var innan den "damp ner en bit".

Kanske bara är att vattnet strömmar fortare och kyler bättre då :)
av *pettson*
marcusjj skrev:
Sparkz skrev:Det är ingen magisk gräns, bara ett riktvärde. Höga varvtal ger högre förbrukning, så försök att ligga på så hög växel det går.

Det är mest på 90-väg när jag pendlar till jobbet jag märker detta. När jag kör i början så ligger jag i 90 ett tag och efter ett tag så kommer jag över 2500rpm och då dimper tempmätaren ner en bit. Den går aldrig upp till hälften där den var innan den "damp ner en bit".

Kanske bara är att vattnet strömmar fortare och kyler bättre då :)
Nope men däremot en kass termostat. Bytes snarast..
Den ska hålla sej kl 3 även om du snittar på 5000rpm..
Användarvisningsbild
av camaro69
Om du ska köra bränslesnålt som du skriver inledningsvis. Så lyd pettsons råd: Byt termostat snarast.

Rätt motortemp, ger lägre bensinförbrukning och bättre avgasvärden.

:D
av marcusjj
Uhmm, okej. Den håller sig runt kl.3 oftast men när den dumpar ner går den ner till kl.4. Bränsleförbrukningen är det inget fel på då jag brukar snitta mellan 0.77-0.8l/milen.

Kollade i de senaste besikningspapperna och den tidigare ägaren(bilfirman ja köpte bilen av) hade haft problem med att få igenom den pg.a. dåliga värden. de va de värdet som ska vara <100 som var uppe i 480 (sitter på jobbet så kan inte kolla vilket värde det var). Om jag får detta problem när jag ska besiktiga om 2 månader skulle det vara bra att ha det i baktanke att det kan vara termostatet som börjar bli kasst?
av *pettson*
marcusjj skrev:Uhmm, okej. Den håller sig runt kl.3 oftast men när den dumpar ner går den ner till kl.4. Bränsleförbrukningen är det inget fel på då jag brukar snitta mellan 0.77-0.8l/milen.

Kollade i de senaste besikningspapperna och den tidigare ägaren(bilfirman ja köpte bilen av) hade haft problem med att få igenom den pg.a. dåliga värden. de va de värdet som ska vara <100 som var uppe i 480 (sitter på jobbet så kan inte kolla vilket värde det var). Om jag får detta problem när jag ska besiktiga om 2 månader skulle det vara bra att ha det i baktanke att det kan vara termostatet som börjar bli kasst?
vad är det värdet idag?.. Alltså HC värdet..?
Om det varit uppe i 480 är nånting inte bra hursomhelst..
Som sagt.. vad är värdet idag?
av marcusjj
Ingen aning om vad värdet är idag. Det märker vi vid besiktningen den 3dje september :)

Problemen var åtgärdat iaf och vid ombesiktningen vad värdena normala igen.
Användarvisningsbild
av camaro69
:-O) Gäsp. Undrar varför frågan kom? :-O) :-~
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]