Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jolla_
#116672
är de någon som satt dit luftfilter,dump,race cat, 3" avg system på sin volvo s70 turbo och fått felkoder?

snälla hjälp
av *pettson*
#116698
jolla_ skrev:är de någon som satt dit luftfilter,dump,race cat, 3" avg system på sin volvo s70 turbo och fått felkoder?

snälla hjälp
förmodligen bara några hundra eller nåt...
Särskilt vissa årsmodeller..
OCH SÄRSKILT utan chip..
av jolla_
#116782
*pettson* skrev:
jolla_ skrev:är de någon som satt dit luftfilter,dump,race cat, 3" avg system på sin volvo s70 turbo och fått felkoder?

snälla hjälp
förmodligen bara några hundra eller nåt...
Särskilt vissa årsmodeller..
OCH SÄRSKILT utan chip..
vad gör man åt de då?

kan någon skriva som har upplevt detta
av jolla_
#117212
jolla_ skrev:
*pettson* skrev:
jolla_ skrev:är de någon som satt dit luftfilter,dump,race cat, 3" avg system på sin volvo s70 turbo och fått felkoder?

snälla hjälp
förmodligen bara några hundra eller nåt...
Särskilt vissa årsmodeller..
OCH SÄRSKILT utan chip..
vad gör man åt de då?

kan någon skriva som har upplevt detta
ingen som kan?
av jolla_
#117780
jolla_ skrev:
jolla_ skrev:
*pettson* skrev: förmodligen bara några hundra eller nåt...
Särskilt vissa årsmodeller..
OCH SÄRSKILT utan chip..
vad gör man åt de då?

kan någon skriva som har upplevt detta
ingen som kan?
snälla?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#117829
Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.
av jolla_
#117938
Sparkz skrev:Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.
okej,men hur fixar man till detta då?
för de måste ju gå för många kör ju med dump.
Användarvisningsbild
av Elvis
#123701
Sparkz skrev:Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.
Det har inte hänt mig på över fyra år, så det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du har fuelcut vid gassläpp, och dumpen endast är öppen en mycket kort tid, så har det minimal betydelse.

Det finns ju hur många 850/x70 som helst som rullar med öppen dump utan problem. Givetvis under förutsättning att den är korrekt justerad.

Felet i trådskaparens fall är nog snarare att för hårdvaran anpassad mjukvara saknas.
av jolla_
#131892
Elvis skrev:
Sparkz skrev:Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.
Det har inte hänt mig på över fyra år, så det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du har fuelcut vid gassläpp, och dumpen endast är öppen en mycket kort tid, så har det minimal betydelse.

Det finns ju hur många 850/x70 som helst som rullar med öppen dump utan problem. Givetvis under förutsättning att den är korrekt justerad.

Felet i trådskaparens fall är nog snarare att för hårdvaran anpassad mjukvara saknas.
de kanske är så!
men hur fixar man de då?
av *pettson*
#131899
jolla_ skrev:
Elvis skrev:
Sparkz skrev:Öppen dump är EN felkälla iaf. Du har en luftmassemätare som talar om för styrenheten hur mycket luft som passerar in i motorn. Styrenheten styr i sin tur spridarna som skvätter ut rätt mängd bränsle i förhållande till luften. Om nu dumpventilen pyser ut en massa luft rakt ut blir det bränsle "över", och motorn går fett. Styrenheten märkar att signalerna från lambdasond och massemätare inte stämmer och sätter felkod.
Det har inte hänt mig på över fyra år, så det stämmer helt enkelt inte.

Eftersom du har fuelcut vid gassläpp, och dumpen endast är öppen en mycket kort tid, så har det minimal betydelse.

Det finns ju hur många 850/x70 som helst som rullar med öppen dump utan problem. Givetvis under förutsättning att den är korrekt justerad.

Felet i trådskaparens fall är nog snarare att för hårdvaran anpassad mjukvara saknas.
de kanske är så!
men hur fixar man de då?
Genom att kontakta en trimfirma för att mappa bilen till korrekt uppförande.

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]