Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierau
Tjenahej!

Jag va hos min mek som kollade koderna eftersom min motorelektroniklampa börjat. Han kollade koden och sa, endera är det Lamda eller Luftmassemätaren. Han släckte den och ett par dagare efter tändes den igen.

Bilen går precis som vanligt.. alltså bra :) En dag innan besiktningen tändes den igen och jag fick nedslag såklart... Men... alla andra avgasvärden mm mm va perfekta! Vad kan det då vara?

Bosch (ref nr 0 280 217 107) orginal kostar massor :(

Tacksam för ett svar plus om någon vet om det finns ersättningreservdel.
av Frigge
Köp original är mitt råd.

Eftermarknads sonder som inte är original är oftast skit.
av jolla_
Frigge skrev:Köp original är mitt råd.

Eftermarknads sonder som inte är original är oftast skit.
hur mycket kostar lamda o lmm?
någon bra sida man kan köpa depå?
av *pettson*
Sierau skrev:Tjenahej!

Jag va hos min mek som kollade koderna eftersom min motorelektroniklampa börjat. Han kollade koden och sa, endera är det Lamda eller Luftmassemätaren. Han släckte den och ett par dagare efter tändes den igen.

Bilen går precis som vanligt.. alltså bra :) En dag innan besiktningen tändes den igen och jag fick nedslag såklart... Men... alla andra avgasvärden mm mm va perfekta! Vad kan det då vara?

och får man fråga hur den eminente meken menade om han läst koder men inte vet vad bilen klagar på?..klagomålet är utgångspunkten vid felsökningen.. Men det måste inte vara komponenten ifråga som felar.
Det finns ett utmärkt sätt att se vad som felar. Ta upp bägge i realtid på skärmen.. ta även med varvtal..
Se dom tre när du varvar.. vilken är det som inte gör sin kurva?..
Den är det fel på.. Ett jobb på 10 min.. men som sparar många kronor..

Och till Frigge.. hur vet du vilka sonder som är skit?.. För att du byter eftermarknads oftare?.. Menar.. som mek byter jag originalsonder.. ibland 5-6 på rad med 20 mil emellan... eftersom dom är av sån skitkvalitet att bilen inte accepterar dom.. då pratar vi GM original.. eller för den delen ett antal med volvo original.. men även BMV original..
Tro mej.. eftermarknads är EXAKT samma skit som original.. och ärligt.. det är billiga skitsonder på bägge marknaderna..
av Frigge
*pettson* skrev:

Och till Frigge.. hur vet du vilka sonder som är skit?.. För att du byter eftermarknads oftare?.. Menar.. som mek byter jag originalsonder.. ibland 5-6 på rad med 20 mil emellan... eftersom dom är av sån skitkvalitet att bilen inte accepterar dom.. då pratar vi GM original.. eller för den delen ett antal med volvo original.. men även BMV original..
Tro mej.. eftermarknads är EXAKT samma skit som original.. och ärligt.. det är billiga skitsonder på bägge marknaderna..
Nu börjar du bli jobbig "pettson" :???:

Min erfarenhet är att eftermarknadssonder till Volvo är SKIT
Har ganska lång erfarenhet av just Volvo i dess delar :wink: . Mer än 20 år så ett o annat har jag sett

Eftermarknadssonder byter vi på löpande band men inte original, dom brukar hålla allt från 12000 mil till 36000 mil o uppåt.
Har ingen som helst erfarenhet av att nya original sonder går sönder tidigt på Volvo. Skulle ALDRIG falla mig in att köpa en icke original till min egen bil, visste jag att dom var lika bra och billigare skulle jag ju självklart göra det men nu är dom inte lika bra.
av Fisketorp
Till den som ställde frågan!

Svärfar hade problem med sin luftmassemätare, motorlampan tändes bara vid ett tillfälle och avlästes "magerblandning" dok ej säkert att det hade med luftmassemätaren att göra, för den lös aldrig igen efter släckning.

Det går bra att dra ur kontakten till LuftMasse*** så ska datorn ställa sig på ett standardvärde(volvo s70 års 98 hade svärfar)

Men låter lite konstigt att bilen fungerar finfint om det vore fel på mätaren, svärfars hoppade som en groda dok kunde den fungera fint med månads mellanrum?

Ang billig skit som tex biltema... jag hade köpt en luftmassemätare hos dem, kostar 500kr, går det få billigare felsökning?
skulle den inte hålla längre än 1år så kan man säkerligen få pengarna tillbaka och köpa en org för hiskeliga 3000kr..
av jolla_
Fisketorp skrev:Till den som ställde frågan!

Svärfar hade problem med sin luftmassemätare, motorlampan tändes bara vid ett tillfälle och avlästes "magerblandning" dok ej säkert att det hade med luftmassemätaren att göra, för den lös aldrig igen efter släckning.

Det går bra att dra ur kontakten till LuftMasse*** så ska datorn ställa sig på ett standardvärde(volvo s70 års 98 hade svärfar)

Men låter lite konstigt att bilen fungerar finfint om det vore fel på mätaren, svärfars hoppade som en groda dok kunde den fungera fint med månads mellanrum?

Ang billig skit som tex biltema... jag hade köpt en luftmassemätare hos dem, kostar 500kr, går det få billigare felsökning?
skulle den inte hålla längre än 1år så kan man säkerligen få pengarna tillbaka och köpa en org för hiskeliga 3000kr..
så om man misstänker att lmm är sönder,går de då att dra ur kontakten o nollställa?
och om de är fel på lmm så tänds inte lampan igen?
av *pettson*
Frigge skrev:
*pettson* skrev:

Nu börjar du bli jobbig "pettson" :???:

Min erfarenhet är att eftermarknadssonder till Volvo är SKIT
Har ganska lång erfarenhet av just Volvo i dess delar :wink: . Mer än 20 år så ett o annat har jag sett

Eftermarknadssonder byter vi på löpande band men inte original, dom brukar hålla allt från 12000 mil till 36000 mil o uppåt.
Har ingen som helst erfarenhet av att nya original sonder går sönder tidigt på Volvo. Skulle ALDRIG falla mig in att köpa en icke original till min egen bil, visste jag att dom var lika bra och billigare skulle jag ju självklart göra det men nu är dom inte lika bra.
Min värld är inte lika vacker och enkelriktad.. jag lär människor att bli mekaniker.. Att felsöka.. att ifrågasätta. OCH TRO MEJ.. jag har skickat tillbaka lika mycket pirat som original... Och det är bara *problembilar* vi jobbar med..
Att ta 10 sonder av olika fabrikat och hetta upp dessa och kontrollmäta är kanske inte nåt ni gör men är nåt som vi gör för att bevisa undervisningstesen.. att ifrågasätta.. Och nog skiljer det stort om man gör ett simpelt labtest.. Till att börja med så hittar du inte 10 lamdor av samma fabrikat som har samma värden.. tyvärr.. Trots att processerna är såååå exakta *..
märke eller inte märke.. det är frågan..?
I själva verket vill du ha en kvalitetsbit till rätt pris och så får den vara från ikea om så krävs.. Men så låter det aldrig tyvärr om man inte möjligen jobbar i en allbilverkstad.. :wink:
Mitt jobb om det nu är oklart eftersom jag lägger mej i överallt är alltså att jag är researcher/ fordonslärare och med en grund som mek samt då som fordonselektriker. Emellan det gör jag bland annat utbildningskurser åt många biltillverkare.. (nej sa inte det för att glänsa utan för att många undrat vad jag egentligen gör då jag *mekar* men ändå är i kontakt med olika biltillverkare osv.)
Användarvisningsbild
av Nexus
Sierau skrev:Tjenahej!

Innan min LMM gav upp så tändes motor lampan upp ibland men då gick bilen illa oxå.
av Fisketorp
jolla_ skrev: så om man misstänker att lmm är sönder,går de då att dra ur kontakten o nollställa?
och om de är fel på lmm så tänds inte lampan igen?
Vet ej ifall det funkar i ditt fall, men somsagt för svärfar hoppade bilen som en groda och gick allmänt sk*t dog ifall man inte höll gas osv.

En gammal räv på volvobrandt firma nr 2 han var hos (nr 1 ville göra en dyr felsökning) provkörde bilen tills den började hoppa, stängde av drog ur kontakten och startade bilen=den gick hur fint som helst.
satte i kontakten igen och bilen dog...

Han konstaterade att det var LMM och bytte den arbetskostnad gratis, ibland har man tur med även dyra firmor som volvo.

Vad jag har förstått ifall man kopplar ur LMM så ska datorn gå efter ett redan inmatat standardvärde, bilen ska fungera dok ej optimalt.

men eftersom din bil fungerar fint så vet jag ej ifall detta hjälper mot att lampan ej ska tändas, men det kan ju vara värt ett försök???

Allt beror ju lite på hur lång tid det tar innan lampan tänds efter släckning, för man ska nog inte köra förlänge utan LMM inkopplad.

Men jag skulle provat att koppla ur LMM och sedan släcka lampan (görs väl genom att losa +polen) tänder sig inte lampan vet man vad felet är.

skulle lampan tända sig så kan det ju fortfarande vara att LMM är trasig dok att den reagerar över att den är urkopplad?

Men somsagt värt att prova skulle även rekomendera en LMM från biltema för 500kr som ett test.. Går nog inte att få billigare felsökning ifall inte urkoppling av LMM funkar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]