Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Jag har en Volvo V70 1998 som problemen bara blir mer å mer känns det som... Var precis å hämtade upp föräldrarna och helt plötsligt så kommer det ett ljud från instrumentpanelen, troligen vänster om handsfacket och precis till höger om ECC panelen.

Ljudet lät nästan om det vore elstörningar/höspänningsljud samt en fläkt som är riktigt skiten och låter.
Stängde av motorn och tändningen och efter ca 10 sekunder så hörde man hur ljudet lät långsammare och långsammare och tillslut försvann det.
Startade bilen strax efter ljudet försvann och sedan kom det inte tillbaks igen.
Är helt säker på att ljudet kom från instrumentpanelen som jag skrev och inte från motorrummet.

Någon som vet vad det finns för motorer/rörliga delar där inne som kan ge detta mycket irriterade ljud? Kupéfläkten e jag tveksam till då den sitter bakom handsfacket och mer till höger än längst till vänster där ljudet verkade komma.

Tacksam för tips.

//Kensy
av *pettson*
timebandit skrev:Hej på er!

Jag har en Volvo V70 1998 som problemen bara blir mer å mer känns det som... Var precis å hämtade upp föräldrarna och helt plötsligt så kommer det ett ljud från instrumentpanelen, troligen vänster om handsfacket och precis till höger om ECC panelen.

Ljudet lät nästan om det vore elstörningar/höspänningsljud samt en fläkt som är riktigt skiten och låter.
Stängde av motorn och tändningen och efter ca 10 sekunder så hörde man hur ljudet lät långsammare och långsammare och tillslut försvann det.
Startade bilen strax efter ljudet försvann och sedan kom det inte tillbaks igen.
Är helt säker på att ljudet kom från instrumentpanelen som jag skrev och inte från motorrummet.

Någon som vet vad det finns för motorer/rörliga delar där inne som kan ge detta mycket irriterade ljud? Kupéfläkten e jag tveksam till då den sitter bakom handsfacket och mer till höger än längst till vänster där ljudet verkade komma.

Tacksam för tips.

//Kensy
Om du har ecc på en 70 serie har du väl tempsensorn sitter vid din högra hand.. Dock till vänster om ecc panelen ändå. Innanför det lilla gallret sitter en liten fläkt. Den ska vara rörlig men inte låta..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Sen finns det ett gäng spjällmotorer som kan börja rassla. Men det brukar sätta felkoder, och då blinkar ECC och REC 20 s efter start.
Men kolla tempsensorn, lys med ficklampa och se om det är dammigt. Tryckluft eller dammsugare kan funka så slipper man ta isär den. Fläkten syns genom gallret, eller så provar man med en liten bit dasspapper, den ska sugas fast mot gallret.
av timebandit
Inga knappar började blinka iaf. Får kolla ifall det finns felkoder ändå.

Men om man stänger av AC/ECC och kupéfläkten helt så borde väl spjällmotorerna också stå helt stilla? För när jag stängde av allt som gick så försvann aldrig ljudet utan det försvann efter en stund man stängde av tändingen helt.

Får ta och kolla tempsensorn igen (Har redan dammsugit den för några månader sedan för jag hade felkod på den då).
Är det någon av er som vet hur man får loss den jäkla givaren/fläkten? Har försökt i timmar men fick aldrig loss den.

Tack för era tips.
av Larzan
Du får ta loss den från insidan, bort med radion och den vägen.
av timebandit
Jo, tog bort radion, ECC panelen och in med armen men jag varken ser eller kan känna några klammror eller dyligt som man skall trycka in för att kunna vrida ut den tyvärr...
av Larzan
Tryckt ihop de två klämmorna? som håller den på plats?
av timebandit
Larzan skrev:Tryckt ihop de två klämmorna? som håller den på plats?
Troligen inte, varken såg eller kände några klämmor faktiskt. Inte ens med hjälp av Haynes boken ...
av Larzan
Om du har den gröna haynesboken, se sidan 3-10 bild 11.15 högst upp tll höger.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]