Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fotograf
Tjena Alla Volvo älskare! :D

Jag är ny här på forumet och hoppas nu efter ett antal försök från verkstaden att få bukt med mitt problem! :cry:

Jag är idag stolt ägare till en Volvo 850 kombi -97 med cirka 15000 mil på mätisen men bilen lider av att den drar till höger. Till en början var ratten sne men det är åtgärdat eftersom jag lämnade in bilen för framvagnsinställning, 2 ggr medtanke på att jag fortfarande tyckte bilen drog snett. Idag ca 1 vecka efter återlämnandet drar bilen fortfarande snett, märks främst när jag släpper ratten som då vrider sig till höger, varför? Till en början kändes det bra men efter ett par mil känns styrningen osäker som om ngt inte sitter som det ska och vips drar bilen snett igen. Jag vet inte om jag vid ett 3 e försök ska ta bilen till samma verkstad o låta dem göra om samma procedur igen? Från början gjordes en 4 hjulsinställning men medtanke på att det behövdes bytas ngt så hoppade jag det, enligt firman så skulle det kosta 2100 kr o fixa, vänster bak drog lite snett men det kände jag att jag kunde leva med. Nåväl, inte fasen kan väl höger bak påverka hela bilen så att framvagnen känns sne?
Kan det vara något annat som är fel trots att den här firman försökt o hävdat att framvagnen är "rak"? :roll:

Jag behöver er kompetens här, själv har jag inte råd att lämna in bilen var 10:e mil för att den drar snett!

P.s. Hjulen är fräscha och lufttrycket är kollat varannan mil så där är saken biff D.s.

Min tuta har även den slutat fungera, eller ibland fungerar den och låter kanon men sedan försvinner den hur mycket än jag trycker på ratten, vad göra - hörbarhet nolla!

Tack på förhand! :)
av Frigge
ALLT måste stå rätt, även bakvagnen !
Se till att fixa det som har med hjulvinklar att göra o
gör en ny 4 hjulsmätning. Är du inte nöjd med Företaget som du lämnat bilen till så lämna den till någon annan.
Användarvisningsbild
av Lilja
Du kan ju kolla så du inte har glapp i styrleder samt spindlar etc. Är det för mycket glapp kan bilen bete sig mycket mystiskt.
av *pettson*
fotograf skrev:Tjena Alla Volvo älskare! :D

Jag är ny här på forumet och hoppas nu efter ett antal försök från verkstaden att få bukt med mitt problem! :cry:

Jag är idag stolt ägare till en Volvo 850 kombi -97 med cirka 15000 mil på mätisen men bilen lider av att den drar till höger. Till en början var ratten sne men det är åtgärdat eftersom jag lämnade in bilen för framvagnsinställning, 2 ggr medtanke på att jag fortfarande tyckte bilen drog snett. Idag ca 1 vecka efter återlämnandet drar bilen fortfarande snett, märks främst när jag släpper ratten som då vrider sig till höger, varför? Till en början kändes det bra men efter ett par mil känns styrningen osäker som om ngt inte sitter som det ska och vips drar bilen snett igen. Jag vet inte om jag vid ett 3 e försök ska ta bilen till samma verkstad o låta dem göra om samma procedur igen? Från början gjordes en 4 hjulsinställning men medtanke på att det behövdes bytas ngt så hoppade jag det, enligt firman så skulle det kosta 2100 kr o fixa, vänster bak drog lite snett men det kände jag att jag kunde leva med. Nåväl, inte fasen kan väl höger bak påverka hela bilen så att framvagnen känns sne?
Kan det vara något annat som är fel trots att den här firman försökt o hävdat att framvagnen är "rak"? :roll:

Jag behöver er kompetens här, själv har jag inte råd att lämna in bilen var 10:e mil för att den drar snett!

P.s. Hjulen är fräscha och lufttrycket är kollat varannan mil så där är saken biff D.s.

Min tuta har även den slutat fungera, eller ibland fungerar den och låter kanon men sedan försvinner den hur mycket än jag trycker på ratten, vad göra - hörbarhet nolla!

Tack på förhand! :)
har bilen haft ett kopplingsbyte?..
Isåfall sitter inte subframen riktigt rak. Man har haft för bråttom. Bara att mäta in och sen göra om 4 hjuls inställningen.
Om man gör en total 4 hjulsinställning på seriöst sätt ser man att framvagnen inte ligger 90 grader mot centrumlinjen på bilen. Då hjälper inte en *toe inställning. Bilen drar ändå åt sidan.
Lösningen är att lossa subframen och mäta in den så rakt man kan med enkla verktyg. (den ska gå i bulthålen utan våld och brickorna bör stämma överens med tidigare märken i underredsmassa osv.) Som sagt sen en avslutning med seriös 4 hjulsinställning.
av fotograf
*pettson* skrev: har bilen haft ett kopplingsbyte?..
Isåfall sitter inte subframen riktigt rak. Man har haft för bråttom. Bara att mäta in och sen göra om 4 hjuls inställningen.
Om man gör en total 4 hjulsinställning på seriöst sätt ser man att framvagnen inte ligger 90 grader mot centrumlinjen på bilen. Då hjälper inte en *toe inställning. Bilen drar ändå åt sidan.
Lösningen är att lossa subframen och mäta in den så rakt man kan med enkla verktyg. (den ska gå i bulthålen utan våld och brickorna bör stämma överens med tidigare märken i underredsmassa osv.) Som sagt sen en avslutning med seriös 4 hjulsinställning.

Bilen är Automat så det har inte ngt o göra med kopplingen men tack iallafall!
Men jag ska kolla om glappet, hur kollar jag det då, soloknopp?
De får väl fixa bakvagnen MEN sedan då borde bilen vara rak?!
av *pettson*
fotograf skrev:
*pettson* skrev: har bilen haft ett kopplingsbyte?..

Bilen är Automat så det har inte ngt o göra med kopplingen men tack iallafall!
Men jag ska kolla om glappet, hur kollar jag det då, soloknopp?
De får väl fixa bakvagnen MEN sedan då borde bilen vara rak?!
okejdå.. ett tidigare packboxbyte*?...
av Larzan
Casterskruvarna hela?
Fjäderbenslagren hela?
Styrningen trögare än vanligt?

Jag fick göra kryssmätning av hjulen i Uppsala, hittade inte nån i stockholm då, som mätte avstånden mellan hjulen. Hö fram var förskjuten innåt, så undre bärarmslager byttes och hjälpte mig då.

Men säg den lycka som varar. Åkte på att byta fjäderbenslagren och stötdämparna senare och då blev bilen normal igen.
av Frigge
Frågan är om dom som gjort hjulinställningen verkligen har gjort en 4-hjulsinställning :roll: På din bil brukar nämligen bärarmsbussningarna sitta rejält fast och då kan man inte justera bakvagnen.
Bultarna till dessa har en förmåga att gå av när man försöker lossa dom o vissa firmor vill inte ens försöka lossa bultarna pga följdskadorna som uppstår.
av Larzan
Kom på nyss, de stora bakvagnbussningarna kan ge alla möjliga symtom när de börjar ta slut, eller är slut. Kolla dom.
Användarvisningsbild
av Micke_vb
En seriös firma som sysslar med 4-hjulsmätningar/justeringar gör inget om det visar sig vid den obligatoriska undersökningen att någon spindelled/bussning är kass... Däremot är det så att bilen "styr" med bakvagnen.. dvs man justerar framvagnen utifrån hur bakvagnen står. Det kan vara så att din bil är helt ok, men dina däck är kass. Vad har du för däck? Har du provat att skifta runt dem på bilen? Det finns däck som gör bilar helt omöjliga att köra, och dessutom är det så att däck som passar till en speciell modell inte passar till en annan modell.
De som gjort inställningen, vad har de för utrustning? När var den kalibrerad sist? Är det en "modern" utrustning som själv säger till om den hamnar utanför toleranserna? Även om en utrustning är kalibrerad så behövs det bara att man råkar stöta ett mäthuvud i väggen, stolpe eller något annat för att man ska måsta göra om kalibreringen.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]