Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Har sedan tidigare en väldans massa problem med vibrationer i ratten samt hela chassiet. Efter massa byte av delar i framvagn å nya hjul etc så har inget hjälpt.

Var inne hos Vianor idag och kontrollerade mina nya däck och balanseringen vart inte så bra så det fixade dem samt att däcken inte är orunda *tur*

När han höll på att fixa till hjulen så passade jag på att snurra på varje hjul och inget hjul snurrade bra tyckte jag.

Hur lätt skall hjulen snurra i friläge och ingen handbroms på?
Bakhjulen vart rätt så tröga samt att man verkligen hörde skrapljud hela vägen runt typ.

Framhjulen snurrade lite bättre med skapljud men mycket mindre samt längre tonart.
Däckgubben kollade lite snabbt efter glapp och hittade inget.

Så jag antar att mina problem är bromsarna... Är det bromsoken som är trötta och slitna tro? Bromsskivorna och beläggen är bra och behöver inte bytas.

Tips?
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Det ska inte gå speciellt trögt att snurra, och gör det det så bör du förmodligen se över bromsoken(eller kolla så att handbromsen inte är för spänd).
Vibrationerna ska ju dock inte ha något med oken i sig att göra. Om det vibrerar för att klossarna ligger an för mycket är skivorna troligtvis vinda.
av timebandit
Jag tror faktiskt att handbromsen är för hårt spänd också faktiskt. Skall ev. få hjälp på fredag att försöka smörja upp oken och ev. kolla på justeringen för handbromsen.

Är det väldigt känsligt så att ratten och bilen vibrerar mycket om klossarna ligger an väldigt lite? För den gick ju igenom besiktningen nyligen.

Vad är dem vanligaste orsakerna att det vibrerar i hela bilen vid hastigheterna 100+ och vibrationer i ratten vid alla hastigheter?

Båda hjullagrena fram är bytta, styrlederna på båda sidorna, bärarmsfästena bak, 4-hjulsinställning, nya däck å hjul och nybalanserade idag och lite till är bytt utan bättre resultat.
Kan det verkligen vara "skeva/vinda" skivor som spökar så mycket?
Allt hela bilen vibrerar/skakar (bakvagnen vibrerar först) vid högre hastigheter så borde det vara bakbromsarna och att ratten skakar/vibrerar måste ju vara nått i framvagnen som spökar?
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Den vanligaste orsaken till vibrationer är väl skit/snö i fälgarna fast det är väl knappast problemet i ditt fall :wink:
Efter att ha läst vilka åtgärder du gjort hittils så skulle jag nog fortfarande gissa att bromsskivorna är boven.
av timebandit
Jäkligt synd om det är bromsskivorna alltså... Dem har många mil kvar å rulla om man kollar på dem samt mäter dem ;)

Funderar nästan på att norpa pengar från min semesterkassa å köpa nya skivor runtom för att se om det blir bättre.

Anta att det är bromsskivorna som är såpass vinda att det ger mig rattfrossa samt vibrationer i chassiet, är detta då skadligt för något i framvagn etc?
av blomman
.Men om du hör ljud hela tiden verkar det ju inte som att dom är så veldans skeva.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
blomman skrev:.Men om du hör ljud hela tiden verkar det ju inte som att dom är så veldans skeva.
Och vid vilken skevhetsgrad anser du att vibrationer skapas?
av timebandit
Står faktiskt i Haynes om jag minns rätt, tyvärr så har man ju inget bra verktyg att mäta skevheten med :/
av Frigge
Om hjulen går trögt ligger bromsen på, det leder till kraftiga vibrationer när det blir varmt efter en tids körning.
Ta isär bromsarna o kolla vad som kärvar, Klotsar/ok ?
Är det så att kolvarna i oken har kärvat en tid åker du nog på både Byte Bromsok, klotsar och skivor.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Frigge skrev:Om hjulen går trögt ligger bromsen på, det leder till kraftiga vibrationer när det blir varmt efter en tids körning.
Ta isär bromsarna o kolla vad som kärvar, Klotsar/ok ?
Är det så att kolvarna i oken har kärvat en tid åker du nog på både Byte Bromsok, klotsar och skivor.
Jo det leder väl till vibrationer "när det blir varmt efter en tids körning" eftersom skivorna vill slå sig vid för höga temperaturer. Men det är ju som du säger. Oken kärvar förmodligen, skivorna behöver säkert bytas och byter man skivor ska man ju gärna byta klotsar också(även om det är belägg kvar.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]