Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mell C
Hej Alla
Jag är precis ny här på detta forum och tänker pröva en fråga eller två.

Följande
Har problem med att Kompressorn (ECC) inte går som den ska, den startar och går i ca 5 min. Misstänker elfel och behöver därför ett el scema på 855 / 97år model.
Det ska finnas ett relä någonstans som styr elektromagneten till kompressorns inkoppling tänkte att jag ska kolla upp den.
Systemet är påfyllt och fungerar (när kompressorn vill)
av olson
Är det inte magnetkopplingen som inte orkar dra när den blir varm ? Kan behövas tas bort shims när den blir sliten.
Användarvisningsbild
av apersson850
Reläet sitter innanför handskfacket på en 850. Men det låter som magnetkopplingsproblem.
av Mell C
Tack för tippsen
Då är ju frågan
Är det svårt att ta bort en shims ur magnetkopplingen och hur bär man sig åt??? Kan man fixa det på egen hand???

Men om inte magnetkopplingen får ström så drar den ju inte, är det inte värt att kolla upp det först innan "Splittwition" inträffar :roll:
av Baldy
Det är inte så komplicerat men du får nog räkna med två-tre timmars arbete.
Jag har fixat två V70 och båda fungerar som de ska.

Inga specialverktyg behövs, bara lite tålamod eftersom det är lite trångt.
av Mell C
Tack Baldy

Sitter då magnetkkopplingen på axeln "den som snurrar" så det är däre man ska pilla eller????
och hur många shims ska man ta bort.

Rätta mej om jag har fel snälla

Mellis
av Baldy
Det är plattan som inte snurrar när ECC inte är på som skall tas bort.
Du ser skillnaden om du drar på och stänger av ECC.
Plattan är c:a 5 mm tjock och spelet mellan blir för stort och magneten orkar inte hålla i plattan.
Jag tror att det är lättast att skruva uppifrån på en 850 och underifrån på V70.
Det sitter två shims och den ena skall tas bort.
av Matthew
Hej !

Du skall ha ett spel mellan 0.3- 0.6 mm. Mät först vilket glap du har,dra sedan bort erfoderligt antal shims. Brukar räcka med 1,eller 2 st.

Men inte mindre spel än 0.3 mm

//M
av Mell C
Verkar trångt
Ska han försöka att få ner ett spärskaft mellan plåten och axeln för att få bort magneten från axeln?

Vilket numer är det där då?
ska man kränga av fläktrepet före tro...
år man magneten i näven då och hur fanken ser ett scrimps ut eller vad det hette.
Ni som kan hjälp snälla
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bild
Du ska ha loss tryckplattan. Sitter med en M6 i mitten, sen behöver du en avdragare. Jag byggde en av en M12 och tre M10 muttrar, syns på bilden. Sen är det bara att plocka bort shims (tunna brickor) så tryckplattan hamnar närmare remskivan.

Sen finns det en lite brutalare metod, men enklare. Hörnen på den trekantiga plattan fungerar som stopp för tryckplattan utåt. Ta en stabil hammare och ett långt dorn och knacka in hörnen lite. Men kompressorns axel är ganska klen så det finns risk att kröka den...
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]