Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tacksam
Nu började låset till dörren till höger passagerarsidan att fastna med knoppen nere när jag låser upp och ibland uppe när jag låser. Förra gången det hände bytte jag säkring, det hjälpte men denna gången hjälpte det inte lika bra - det är lite från och till som den funkar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det möjligen då bilen stått så att solen har lyst på höger dörr som problemet uppstår? Been there.. :-)
Isåfall är det tecken på att ptc-säkringen inne i låskistans motor håller på att ge upp. Fungerar fint vintertid men icke när solen värmt dörren och därmed också låskistan till +50C
av Tacksam
Ja, så är det. Jag tänkte att det kanske hade med värmen att göra för senare på kvällen igår verkade den fungera ok men idag i värmen samma strul. Är det en besvärlig sak att byta den säkringen?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ja det är rätt pillrigt, låskistan måste ur dörren, sen brytas isär och sen måste man ta isär elmotorn.
För att se det positivt; passagerardörrens låskista är enklare att ta ur än förardörrens
Förmodligen enklare att leta fungerande låskista på skroten. Men de börjar bli sällsynta.. :-/
Funderar på att köpa på mig några i reserv.

Förutom PTC-säkringen så kan det vara mikrobrytarna (och uppenbarligen annat) som strular, Svanis har gjort en lång dokumentation här:
viewtopic.php?f=16&t=186266

Centrallås strular

Ja det är rätt pillrigt, låskistan[…]

Halvdöd förardörr

Ja kanske det, provat att byta dörrmodulen id[…]

Jahopp förra veckan lös "check en[…]

Start-stopp larmar ur funktion samtidigt som parke[…]