Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det dunkar/smäller till när jag drar i handbromsen när jag kör sakta :shock: Provade att rulla bilen fram & bak & då knakar det om bakhjulen & känns som om naven bak e lösa (i sidled), drar jag åt handbromsen litegrann men ändå så att det går att rulla fram & bak så slutar det..Provade på polarens 855 & det vart likadant på hans högra bakdäck men inte på det vänstra. Vad e det för fel måntro? Handbromsen tar som den ska vi parkering, provade att dra i den på grusväg & den låste bakhjulen.. :?: Behövs det inställning av handbromsen kanske, om det nu kan vara backarna som flyger fram & tillbaka.
Senast redigerad av 1 ZAV, redigerad totalt 0 gånger.
av Addict
Jag skulle plocka av skivorna för att kolla hur bromsbackarna ser ut. Det är standard att slitytan släpper och det kan få ganska roliga effekter.
Var med om att en bil parkerad på grus fick ena hjulet totalt låst av resterna av slitytan som hade lossnat. Pga underlaget gick inte bilen att rubba utan den grävde bara ner sig i gruset. Fick skruva ner bromsen i ösregnet...
Användarvisningsbild
av NisseMP
Hade liknande symptom. Det dunkade till varje gång jag körde iväg efter att ha använt handbromsen.
Beläggen hade lossnat från backarna på ena sidan.
av ZAV
NisseMP skrev:Hade liknande symptom. Det dunkade till varje gång jag körde iväg efter att ha använt handbromsen.
Fast så är det inte på min utan tvärtom, jag kan börja köra & det låter aldrig men drar jag till i handbromsen så smäller det till. Den fastnar aldrig efter användning.
av Addict
ZAV skrev:
NisseMP skrev:Hade liknande symptom. Det dunkade till varje gång jag körde iväg efter att ha använt handbromsen.
Fast så är det inte på min utan tvärtom, jag kan börja köra & det låter aldrig men drar jag till i handbromsen så smäller det till. Den fastnar aldrig efter användning.
Eftersom detta är ett standardfel så tycker jag att du tar av bromsskivorna och tittar. Det är ju så pass enkelt.
ZAV skrev:Det dunkar/smäller till när jag drar i handbromsen när jag kör sakta :shock: Provade att rulla bilen fram & bak & då knakar det om bakhjulen & känns som om naven bak e lösa (i sidled), drar jag åt handbromsen litegrann men ändå så att det går att rulla fram & bak så slutar det..Provade på polarens 855 & det vart likadant på hans högra bakdäck men inte på det vänstra. Vad e det för fel måntro? Handbromsen tar som den ska vi parkering, provade att dra i den på grusväg & den låste bakhjulen.. :?: Behövs det inställning av handbromsen kanske, om det nu kan vara backarna som flyger fram & tillbaka.
jag hadde likadant fel.
det är handbroms vajern som tar i hjulet sätt fast den med bund band mot ramen så den inte rör i hjulet.
då är det tyst.
christer.d skrev:
ZAV skrev:Det dunkar/smäller till när jag drar i handbromsen när jag kör sakta :shock: Provade att rulla bilen fram & bak & då knakar det om bakhjulen & känns som om naven bak e lösa (i sidled), drar jag åt handbromsen litegrann men ändå så att det går att rulla fram & bak så slutar det..Provade på polarens 855 & det vart likadant på hans högra bakdäck men inte på det vänstra. Vad e det för fel måntro? Handbromsen tar som den ska vi parkering, provade att dra i den på grusväg & den låste bakhjulen.. :?: Behövs det inställning av handbromsen kanske, om det nu kan vara backarna som flyger fram & tillbaka.
jag hadde likadant fel.
det är handbroms vajern som tar i hjulet sätt fast den med bund band mot ramen så den inte rör i hjulet.
då är det tyst.
Tack Christer, ska kolla det så man inte river i onödan. Bilen var inne hos Volvo Februari 2006 & fick hela bromsbacks packetet utbytt så slut borde dom väl inte vara nu..
Men hur är det här med knakande/glappiga som man känner om handbromsen inte är i? Bara i sidled när man gungar bilen fram & tillbaka?
ZAV skrev:
christer.d skrev:
jag hadde likadant fel.
då är det tyst.
Tack Christer, ska kolla det så man inte river i onödan. Bilen var inne hos Volvo Februari 2006 & fick hela bromsbacks packetet utbytt så slut borde dom väl inte vara nu..
Men hur är det här med knakande/glappiga som man känner om handbromsen inte är i? Bara i sidled när man gungar bilen fram & tillbaka?

jag vet inte men i min bil slutade det med vajern jag mins att när jag körde runt 90-100km och rörde hanbromsen då var det som att hjulet skulle lossna.
jag fick utbytt båda bromsskivor bak+ bromsbaggar samt lager men det hjälpte inte. förän en mekaniker visste om denna vajer såm kunde röra i hjulet.
lycka till (D)
av ZAV
Okej, ska verkligen kolla men jag blir osäker för drar jag bara lite grann i hastighet av 20 km/h så nyper bromsarna & det smäller som bara den..
av *pettson*
ZAV skrev:Okej, ska verkligen kolla men jag blir osäker för drar jag bara lite grann i hastighet av 20 km/h så nyper bromsarna & det smäller som bara den..
Det är helt okej.. det är så att backarna kan röra sej lite i längsled.. därav smällen..

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]