- Igår, 22:18
#1616275
Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10V B5252FS som jag gjort i ordning.
Har besiktats med bra avgasvärden och gått fint fram tills häromdagen efter jag varit och tankat, bilen bluddrar, svartryker på tomgång och dricker 2-3liter/mil.
Utläsning av felkoder gav 1-2-1 (signalfel insugsluft tryckgivare), varpå jag for till skroten och hämtade en annan, felkoden ändrades då till 1-2-2 (signalfel insugsluft tempgivare). Mätte upp kablaget och givaren får matarspänning 5V. Bör jag chansa på att givaren från skroten också var kass? Kan verkligen denna lilla pryl som inte ens är en luftmassemätare orsaka dessa enorma problem?
Bilhelvetet tycks dränka sig i soppa, men vad kan orsaka detta? Inte ens med vattentempgivaren bortkopplad fettar den ju ner sig så brutalt vad jag vill minnas. Kollat bränsletrycksregulator, spjällägesgivare och tomgångsmotor - vid urkoppling av dessa märks stor skillnad i motorns gång (ännu sämre). Testat att med motorn igång rycka tändkabel för tändkabel, vilket märktes på gången. Testade att koppla ur lambdasonden utan större skillnad (möjligt att den drog lite mer(?)
Spruckna vacuumslangar finns, men då borde ju motorn snarare gå lite magert - och dom var lika spruckna innan detta hände...
Min arbetsteori nu är "luftmassemätaren" eller en spridare som fastnat i öppet läge? Hade felkod på spjällägesgivare men den har jag mätt upp (verkar ok) och koden kan ha kommit av att jag slet ut den med motorn igång, samtidigt märks ju skillnad på motorn när jag sliter ut den, annars känns detta som symptom för den givaren?
Var kan jag fortsätta leta?
Har besiktats med bra avgasvärden och gått fint fram tills häromdagen efter jag varit och tankat, bilen bluddrar, svartryker på tomgång och dricker 2-3liter/mil.
Utläsning av felkoder gav 1-2-1 (signalfel insugsluft tryckgivare), varpå jag for till skroten och hämtade en annan, felkoden ändrades då till 1-2-2 (signalfel insugsluft tempgivare). Mätte upp kablaget och givaren får matarspänning 5V. Bör jag chansa på att givaren från skroten också var kass? Kan verkligen denna lilla pryl som inte ens är en luftmassemätare orsaka dessa enorma problem?
Bilhelvetet tycks dränka sig i soppa, men vad kan orsaka detta? Inte ens med vattentempgivaren bortkopplad fettar den ju ner sig så brutalt vad jag vill minnas. Kollat bränsletrycksregulator, spjällägesgivare och tomgångsmotor - vid urkoppling av dessa märks stor skillnad i motorns gång (ännu sämre). Testat att med motorn igång rycka tändkabel för tändkabel, vilket märktes på gången. Testade att koppla ur lambdasonden utan större skillnad (möjligt att den drog lite mer(?)
Spruckna vacuumslangar finns, men då borde ju motorn snarare gå lite magert - och dom var lika spruckna innan detta hände...
Min arbetsteori nu är "luftmassemätaren" eller en spridare som fastnat i öppet läge? Hade felkod på spjällägesgivare men den har jag mätt upp (verkar ok) och koden kan ha kommit av att jag slet ut den med motorn igång, samtidigt märks ju skillnad på motorn när jag sliter ut den, annars känns detta som symptom för den givaren?
Var kan jag fortsätta leta?