Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Amatör som man är så söker jag runt efter information på vårt nyuppkomna problem. När jag bromsar vid högre hastigheter (över 80kmh) så låter det förskräckligt från bromsarna. Pedalen vibrerar lite, och ljudet är liknande som att åka över en räfflad mittlinje. Vid lägre hastigheter (under 60) så låter inget. Var bör jag börja titta? Är det rimligast beläggen, eller skivorna? Eller något annat?
Tack på förhand!
Inte helt ovanligt att det är rejält med rost på skivornas insidor medan utsidorna kan se hyfsat fina ut..
>"och ljudet är liknande som att åka över en räfflad mittlinje"
Är det möjligen ABS som pulsar bromstrycket? Brukar låta typ brrrrpp
Det är väldigt vanligt att ABS-kransarna vid framhjulen rostar sönder eller lossnar, då kan ABS få fnatt när man bromsar och tro att ett hjul har låst sig. Behöver inte ge felkod.
Kransarna kan man se om man lägger på fullt rattutslag och kikar in bakom framhjulen framifrån. Kransen syns precis i glipan mellan yttre drivaxelknut och styrspindel. Om man petar på kransen med en smal mejsel märks det om den sitter löst.. På en frisk krans är tänderna tydligt urskiljbara, inte en gröt av rost och smuts.
viewtopic.php?f=16&t=152589&p=1346297#p1346297
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]