Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Har någon sett om det finns någon smidig oljetryckmätare som man skulle kunna eftermontera i en V70 mk 1 med B5244S2.
Är orolig för oljetrycket med tanke på sliten pump och slitna lager i kombination med potentiellt igensatt oljesil. Jag vet att jag är paranoid men vill vara säker på att motorn klarar 100k ju :party:

De flesta mätare man hittar hos Biltema m.fl. har en tryckgivare stor som en halv läskburk. Jag vill ju ha en liten smidig givare. Det blir trångt mellan motor och kylare, särskilt om man vill få dit ett Y-rör för att kunna behålla tryckvakten. Konstigt att det inte finns digitala instrument som man kan sätta en 0.5 bar larmgräns på och därmed kunna skippa tryckvakt och Y-adapter.
Enligt Haynes ska oljetrycket vara 3.5 bar vid 4000 rpm, tryckvakten tänder oljetryckslampan under 0.39 bar och släcker över 0.58. Totalt mätområde 0-5 bar på instrumentet skulle alltså ha räckt fint.
Kan väl stå ut med PSI-skala i nödfall, det är ju busenkelt att räkna om Pounds per Square Inch till bar i huvudet. Gillar när det blir tummar i kvadrat :-D (OBS ironi)
Allvarligt, det går väl att lära sig vad 3.5 bar motsvarar i PSI men föredrar förstås Bar på displayen.

Den här ser ju trevlig ut med relativt smidig givare, synd bara att den inte har en programmerbar larmgräns
LED-displayen visar 0-100% (av 7 bar), känns rätt oanvändbart. :bored:
Vågar man skippa tryckvakten så räcker det uppenbarligen med en adapter med invändig NPT1/8 och utvändig M14x1.5

Edit: man skulle kanske kunna koppla in ett gränsvärdesrelä på kablaget som tänder oljetryckslampan när sensorsignalen går under en viss spänning.. Känns som om man kunde löda ihop något själv med en op-amp och en referensdiod.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Finns givare med inbyggd varning, men dem är dyr. Sen vad som blir enklast med en sån av att koppla till original lampa eller en separat törs jag inte säga. Att få plats med en y-adapter och 2 givare är inga problem. Och tycker man att det är fasligt trångt kan man sätta slangar mellan adapter och givare och montera dem på annan plats inom rimligt avstånd.
Här är ju faktiskt en mätare med liten smidig tryckgivare, platt LED display och inbyggt ställbart larm. Visar tyvärr bara PSI.
Välkänt kvalitetsmärke JJCOCO haha :-D
Ska kolla om jag hittar någon lämplig plats att montera en sådan display, ytterdiam 62mm, 13mm tunn.

https://www.ebay.com/itm/176464624920?_ ... 101224.m-1

Det blev en tvätt inför verkstads bes&ou[…]

Hej vet någon varför det låter s&[…]

Så hade jag den inställd

Vilken mjukvara har ni?

Åldrat bränsle är ju helt klart […]