Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag får nu skulden efter att jag har varigt o kollat på någons bil för och lossat och suttit tillbaks en kontakt i motorn. Han säger att den hörde till ABS en och att den åkit ur under färd då jag inte suttit tillbaks den helt. Det är en Gen 1 AWD turbo och han säger att bilen har gått in i limpmode under färd för att sedan turbon har fått för mycket ladd och motorn har ”spikat” sig. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro då jag känner att jag satte tillbaks den ordentligt och bilen startade och gick utan problem efteråt. Han säger också att hela motorn kommer behöva bytas och att det kommer gå på ungefär 30-40 tusen att göra det själv. Låter allt troligt och stämmer hjälp mig
Nej det låter inte särskilt troligt. Exempelvis så är en del av limpmode att bilen SÄNKER turbotrycket, inte höjer.

Det låter som någon som försöker sig på en rövare
Varför lossades kontakten och ungefär vart i motorutrymmet sitter den?

Att motorn skulle spika sönder i LH-läge är förvisso tekniskt möjligt, men det kräver väldigt specifika omständigheter troligen lär provoceras fram. Att få en motor att rasa pga en kontakt till abs-systemet är bara struntprat. Som nämnts ovan är det troligen någon som försöker lura till sig pengar.
Kopplar man ur knacksensorn kanske sådant skulle kunna hända. Rimligen kommer motorstyrningen att detektera detta och sätta felkod, ingen aning om den går in i limp home.
Sen kan man förstås välja att ignorera varningslampa och spikningar. Man lär få åka en bra bit innan motorn rasar, spikningar anses ge materialutmattning på lång sikt.
Sannolikheten att detta snarare är ett klassiskt kamremshaveri lär väl vara flera gånger högre :-)

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en ani[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]