Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, köpte storpack olja på reapris och tänkte ha den tills någon gång för byta olja i min Volvo S70. Köpte även oljefilter.

Hur oftare ni att byta olja på era volvo? Läste runt och får upp svaret ca 1000 mil eller varje år. Annars kommer nog byta under våren! :-)

Fd ägare la in Service oljebyte 2023 år men han har inte kört så mycket så når snart 1000 mil nu efter oljebyte på 17 100 mil och nu är det ca 18 000 mil.
Kör man inte mycket bildas kondens av både vatten och bensin i motorn och detta hamnar i oljan. Detta sker främst vintertid. Står bilen still hela vintern i varmgarage är ju risken för kondens mindre, men risken/chansen ökar rejält om du kör några km till affären en gång i veckan. Därför rekommenderas (inte av Volvo) oljebyte varje år även om miltalet inte uppnås.
Jag kör inte så mycket numera med min 745-a, c:a 500 - 600 mil om året, men den har rullat mer än 50000 mil. Byter olja varje vår.
lennarte skrev: ons 02 apr 2025, 07:30 Kör man inte mycket bildas kondens av både vatten och bensin i motorn och detta hamnar i oljan. Detta sker främst vintertid. Står bilen still hela vintern i varmgarage är ju risken för kondens mindre, men risken/chansen ökar rejält om du kör några km till affären en gång i veckan. Därför rekommenderas (inte av Volvo) oljebyte varje år även om miltalet inte uppnås.
Jag kör inte så mycket numera med min 745-a, c:a 500 - 600 mil om året, men den har rullat mer än 50000 mil. Byter olja varje vår.
Jo precis, min bil är inte pendlare då jag brukar använda den bara tex åka till gymmet, handla mat och någon gång långa resor för utflykt/andra stad. Kör alltid med motorvärmare.

Ifall bestämde mig så ska byta olja I våren.
Det största problemet med dessa motorer är att de samlar lort och sotflagor i oljetråget. Dessa kommer inte ut då man tappar ur oljan.. jag labbar som bäst med upprepade sköljningar och det blir uppenbarligen mindre smuts för varje gång. Men helt slut tar det tydligen aldrig :oops:
Måste man verkligen ta ner tråget och skura? :-/
_lort1.jpg
_lort1.jpg (110.8 KiB) Visad 1598 gånger
_lort2.jpg
_lort2.jpg (177.9 KiB) Visad 1598 gånger

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]

Har sett varianter när man placear celler oc[…]