Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1605003
Hej!

Har en S70 98a som har ett nytt batteri sedan sommaren. (72ah). Det har hänt mig många gånger att bilen inte startar efter ett tag. Varje gång bilen vägrar starta laddar jag batteriet och då startar den lätt som en plätt. Bilen brukar ungefär köras 1 gång i veckan så den står stilla en del. Men ändå borde batteriet inte vara urladdat så här mycket. För 2 dagar sen la batteriet på laddaren i cirka 48 timmar och då kopplade jag den till bilen igen. Nu 2 dagar senare försökte jag starta bilen igen men det ända som hände var att instrumentpanelen visade väldig svagt brinnande lampor och när jag vred på nyckeln hörde man ett tick tick tick ljud. Inget liv alls.
Det har inte hänt innan att den inte startar efter 2 dagar stillastående. Kan inte heller öppna bilen med elektroniska nyckeln längre. Jag hör att något i bilen rör på sig men bilen öppnar inte. Dock kan jag öppna bilen med vanliga nyckeln men det är bara förarens dörren som öppnas isåfall.

Vet någon hur jag kan lösa det här? Behöver snart börja köra mer med bilen. :-D

Tack i förskott

Mvh
Robert
#1605033
Du skulle behöva mäta upp bilens strömförbrukning från batteriet när den står parkerad.
Larm/centrallås har alla möjligheter att tjuvdra ström om du märker andra konstigheter med dem.
Kolla att ingen innerbelysning står tänd när dörrarna är stängda (inklusive lampan i handskfacket :-) ) De röda lamporna i dörrarnas bakkant brukar man kunna ana ljus från om det är kolmörkt och man tittar runt dörrspringorna på ut- och insida
I motorrummet så har generatorn ständig batterimatning på den röda grova kabeln. Fel i likriktaren kan göra att den laddar ur batteriet, kolla om generatorn känns ljummen när bilen stått över natten.
Se upp med smuts / salt / korrosion på anslutningen av röda kabeln på generatorn.

Likaså startmotorn har ständig batteriplus på grova anslutningskabeln och den sitter mitt i salt/fuktstänket bakom kylaren. Lyft på skyddskåpan och tvätta rent runt kabelanslutningen och spraya på nåt lämpligt oljespray. Min bil tömde batteriet en gång när den stod ute i regnet en natt, har inte hänt fler gånger efter tvätt och inoljning av nämnda kabel.

Om det blir fel på reläet till kylfläkten så skulle fläkten kunna gå på parkerad bil, den tömmer batteriet rätt snabbt.
Har du drag så gör rent i släpvagnskontakten och spraya oljespray. Nu tror jag inte det finns någon ständig 12V där men jag vet inte säkert.. Tvättar kontakten emellanåt för säkerhet skull :-)
#1605475
Förutom att du sannolikt har en kass generator/ och eller en strömtjuv någon stans så gissar jag att batteriet inte laddade under dessa 48h. Har du en modern "smart laddare" så måste batteriet ha några volt i sig för att ladda. Har du mätt volt på batteriet efter laddning?
#1605562
Om generatorn är dålig ,så prova att ladda batteriet fullt vänta sedan nån timme eller två .
Och känn sedan på generatorn ,är den varm så är de troligtvis dioderna i generatorn som är dåliga .
Hade det felet på en s60 som jag hade innan,annars är det nåt som dra tjuvström.
230fk går snålt

Ja jag hade den tanken med så ska testa dett[…]

Påställning/besiktningsfråga.

som @Lövet skrev. vem som helst kan besikta. […]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]