Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetEri
Jag har noterat att dessa motorer, förekommer parallellt med varandra i V70 årsmodell 99.
Vad skiljer dom åt egentligen, finns det några svagheter eller fördelar med någon av motorerna?
Jag tänker att B5244S2 är en vidare utvecklad, lätt uppdaterad modell av B5254S? Där B5244S2 möjligen är något bränslesnålare? Och lite mer tekniskt avancerad? Vill minnas att den har fått variabla ventiltider på ena kamaxeln, vilket föregångaren saknar..
Jamen ös på med fakta om dessa motorer så blir jag glad 🙂
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det brukar hävdas här att B5244 -S och -S2 är identiska, men att S2 är strypt mjukvarumässigt till lägre effekt och såldes till lägre pris. Med en mjukvaruuppdaterings sägs även S2 kunna ge 180 hp.
Själv misstänker jag att det är olika kamaxlar, längre öppningstider på -S för mer effekt medan bränsleekonomi prioriterades på S2. Motbevisa gärna :-D
På min B5244S2 -00 har bara insugskammen VVT, tror att turbomotorer av samma årgång hade VVT bara på avgas. Något år senare satt det VVT på både insug och avgas...
Enligt Haynes ändrades EU-reglerna så att man inte längre fick avrunda cylindervolymen som var strax över 2.4 uppåt till 2.5, därför bytte nämnda motorer namn från 5254 (2.5l) till 5244S/S2 (2.4l) runt (eller snarare mitt i) MY -99, förmodligen samtidigt med att de fick VVT, elektroniskt spjällhus, separata tändspolar och fasta ventiltryckare. Men tydligen hölls sig någon variant (turbo?) fortfarande precis över 2.5 och behöll namnet B5254 :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av PetEri
Intressant. B5254S ligger ju på 165hk och B5244S på 170hk. Är det så att 165hk motorn saknar VVT och har mekaniskt gasspjäll samt 1 tändspole? Nåt mer som skiljer?
Användarvisningsbild
av Erik Å
De hydrauliska lyftarna försvann tydligen och ersattes med fasta på 5244 (tyvärr, hade själv gärna vilja ha självjusterande hydrauliska). Fasta påstås ge stabilare emissionsvärden men jag misstänker att huvudskälet till bytet var att de var billigare.. :-/
Antagligen hade Volvo Skövde press på sig att förbättra bränsleekonomin och ta fram motorer som mötte miljöklass 1. (och pressa tillverkningskostnaden :-D )
Användarvisningsbild
av Erik Å
PetEri skrev: lör 22 mar 2025, 16:20 Betyder det att lyftarna behöver justeras på 5244? 🤔
Det är precis detta jag oroar mig för :-D Är på 64 600 mil :-/
De går inte att "justera" i vanlig mening, man måste dela topplockshalvorna och byta ut tryckarbrickorna som sitter mellan kamaxlar och ventiler till andra med annan tjocklek. Låter dyrt :oops:
Tanken var väl att ventilspelet skulle hålla sig rätt under livslängden motorn konstruerades för, dvs 50k vad jag har fått höra.
Man ska iallafall kunna mäta med trådmått om man tar bort de stora torxskruvarna som sitter runt tändstiftsbrunnarna under täcklocket över tändspolarna.. Jag vågar inte :-D
av PetEri
Men herregud vilket s*it.. :-( Jag hade en V70 -00 med B5244S2 en gång i tiden och jag tyckte ventilerna tickade väl hårt på den, trots att den endast gått ca 22k mil. Detta förklarar ju saken..
Känns som att B5254S börjar vinna mark här..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Den andra "svarte pettern" är urtrampningslagret. B5244 med manuell låda har intern slavcylinder med ett lager som Volvo uppenbarligen har hittat på Toys R us :bored:
Äldre modeller verkar ha extern slav och ett riktigt spårkullager
Samtidigt, tittar man på bränsleekonomi lär B5244S2 ligga bättre till än föregångarna.
av PetEri
Oj.. Det jag skrev tidigare om VVT, gasspjäll och tändspole. Är det något som kan bekräftas?
Jag tror också att B5244 går snålare. Men det intressanta är egentligen totalkostnaden, när service, reparationskostnader, bränsle, skatt och försäkring räknas samman...
av DennisCA
Jag har en 850 så den äldre motorn, 170hk påstår den ger, kommer man upp i varv så är den ganska kraftfull dock. Inget VVT. hydrauliska tryckare och förmodligen robustare slavkoppling. Men fördelare och kablar.

Min drar väl runt 0,8 i grova slängar tycker jag. Kör man lugnt på landsväg så...

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativsy[…]

Planen är att ställa på fordonet[…]

Semestern börjar idag så inatt rullar v[…]

Med lite redskap, viljan att lägga ut en del[…]