Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JompaS70
Hej

Gäller en S70 glt -97

Jag har stopp i vevhusventilationen :-(
Ryker ur oljestickan samt dräller runt packning till oljelocket. Testade med en latexhandske över oljepåfyllningen och den blåstes upp direkt vid minimal gas.

Vad är vanligaste orsaken till detta? Igenkoksatt nere i anslutningen på oljefällan? Mot blocket? Jag har ny oljefälla samt slangar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Börja med att kolla att det inte är stopp i slangen mellan oljefällan och grova luftslangen från luftfilterburken till gasspjället.
Har du flamfälla där vevhusvent-slangen ansluter till den stora slangen? En rund dosa med en mängd små hål igenom, som gjord för att sättas igen med sot och kladd..
Flamfällan togs bort någonstans runt MY 99/00, jag har ingen.

https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=68669
av JompaS70
@Erik Å,

Faktiskt inte en aning. Den är ju värd kanske att kolla innan man river ner allt. Räcker det med att det är stopp i den för att få övertryck?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Alla vevhusgaser som samlas upp i oljefällan ska ta den vägen in till insuget för att förbrännas i motorn.. Stopp i flamfällan lär ge övertryck, ja :-)
Det lär finnas folk som plockat bort flamfällan, den finns som sagt inte på senare årgångar.
Prova googla på volvo flame trap delete
Och prova att blåsa in i slangen bakom fällan. Med oljepåfyllningslocket på plats ska det vara stopp och tar man sen bort locket ska det bli fritt blås genom oljefälla och motorblock..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
se kommentaren jag la till ovan..
Lycka till ;-)
av JompaS70
@Erik Å,

Börjat kolla lite. Flamfällan var redan bortplockad :-(

Den smalare slangen som går under den till flamfällan är av.

Luften går lätt igenom slangen till flamfällan när oljelocket är av, samt stopp när oljelocket är på.

Slangen som går från toppen på motorn till oljefällan flödar fritt.

Så med andra ord kanske det är stopp i botten på oljefällan? Vad har den tunna slangen för funktion som är trasig?
IMG_2037.jpeg
IMG_2037.jpeg (1.04 MiB) Visad 5384 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Bra, då har du ju fungerande utsug från oljefällan och nada flamfälla :-)
På min V70 är slangen ihopbuntad med ett metallrör som det går kylvatten i, sen är båda inlindade i samma skumgummislang. Ska antagligen hindra att fukt/oljemixen inne i slangen fryser på vintern.
Möjligen gör metallröret en u-sväng och går tillbaka samma väg så det du ser är bara änden på nån skyddande plastslang. Gissar bara..

Oljefällan har tre anslutningar till motorn. Vevhusgaserna kommer ut genom den i mitten, oljestänken ska samlas på burkens insida och rinna tillbaka till tråget genom nedersta anslutningen. Och så finns en tredje slang högst upp som tar hand om gaserna som samlats uppe i kåpan över kamaxlarna. I princip borde det räcka med en fungerande slang för att eliminera övertryck.
Vevhusventilationen har förstås en övre gräns för hur mycket gasläckage förbi kolvringarna den kan hantera. Har du gjort något kompressionsprov?

Sen skulle jag provat att dra loss gummi-"knät" från slangen och kikat att det inte än förträngningar pga klegg inne i slangen. När jag bytte oljefälla spolade jag igenom denna slang..

Du har förstås kollat att nippeln på grova luftslangen inte är igensatt?

Trevligt, finns det nya armaturer att köpa tr[…]

Det är ju ändå en ganska sansad […]

Felande låskista, vanligt problem på d[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har köpt nytt spackel och gjorde om det f[…]