Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så nu står jag här med en trasig vindrutetorkare bak. Den fastnar och går inte ner igen. När jag skulle kolla den insåg jag att det är så mycket korrosion att jag inte ens får loss torkararmen. Ska göra ett nytt försök i helgen.

Då började jag googla hur man skulle få loss torkararmen, och hittade en video där han sa att man varje vår/sommar skulle ta av och smörja för att den ska hålla länge och det inte ska bli så mycket korrosion

Det fick mig att undra vilka andra grejer man ska underhålla årligen för att förlänga funktionen och hållbarheten?

Obs: jag är en noob så kan inte göra avancerade saker. Men med hjälp av en video lyckade jag skruva isär, göra rent och laga låset till tanklocket när den krånglade. Så jag kan iallafall göra enklare saker.
Bromsoken tycker jag man kan inspektera varje år. Kontrollera dom kan röra sig, att alla gummin är hela, det finns beläggning kvar på bromsklotsarna. Gärna plocka isär oken och rengöra, smörja där det behövs, kontrollera kolvarnas skick. Tråkigt med ok som kärvar, brukar öka förbrukningen.

På en annan bil gick jag från 0.9 till 0.75 då jag fixade alla fyra bromsar.

Egentligen borde man byta bromsvätska vartannat år också, jag vet inte nån som gör det dock.
DennisCA skrev: ..jag vet inte nån som gör det dock.
Jag gör det, numera.. :oops: eller mäter iallafall upp fuktkvoten.
Efter att ha insett att ok och huvudcylinder rostar på insidan när vattenhalten i bromsvätskan går en bit över de 3% den anses få efter ca 2 år :-/
För att inte tala om vad som kan hända med ventilblocket på abs-modulatorn..

Sprayar man olja på luftnipplar och slangkopplingar på oken vid s/v-hjulskiftena för att förhindra rost så går det lätt att serva bromssystemet när det behövs. Men gör det inte precis innan besiktningen, de vill gärna tro att det läcker bromsvätska om det ser blött ut ;-)

Hej, jag har en fråga, kan balansaxlarna l&[…]

Är v70 d2 2013

Halvljus

Har ingen felkodsläsare. Problemet start[…]

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna upp[…]