Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1603700
0W är för väldigt kall väderlek (under -30°). Men rekommenderas också för nyare bilar för att få ner bränsleförbrukningen någon cl/mil. 5W är mer standard en olja idag. På din motor är det inte så noga vilken olja/kvalitet du använder, alla oljor som säljs idag är överlägsen det som fanns när din bil var ny. Har den rullat mer än 20-25000 mil är det kanske bättre med 10W olja. Ju mera mil desto högre siffra efter "strecket". Så över 40000 mil kanske det är bättre med en 10W - 40 eller 15W - 50 olja.
#1603702
lennarte skrev: tor 06 mar 2025, 08:40 Har den rullat mer än 20-25000 mil är det kanske bättre med 10W olja. Ju mera mil desto högre siffra efter "strecket". Så över 40000 mil kanske det är bättre med en 10W - 40 eller 15W - 50 olja.
WHAT? :-/
Jag har gått över till 0W30 (helt enligt handboken) sen ett par år tillbaka efter 20 år med 5W40. Nu har bilen ju bara gått 65k :party:
Självklart på helsyntet hela tiden utom de första gångerna då den fick service på volvoverkstad.
Och lika självklart fortsätter jag att skölja ur bottensatsen ur oljetråget oavsett vad lortförespråkarna här säger.
B5244S2 är ingen dålig konstruktion i sin helhet men just att smutsig olja står kvar i tråget är en allvarlig miss..
#1603733
Erik Å skrev:Och lika självklart fortsätter jag att skölja ur bottensatsen ur oljetråget oavsett vad lortförespråkarna här säger.
😄😄 alla gör som dom själv vill. Men med dagens oljor blir där inget "lort" i botten på tråget om man byter i tid.......
Nu är det ju problem med dieselmotorer, där blir ju oljan svart dagen efter oavsett. På min 745-a med B234F motorn (drygt 50000 mil) kör jag på etanol (E85) och byter olja varje vår. Kör på Biltemas semisyntet 10W-40 och den är lika ren när jag suger ut den som när jag hällde i den. Brukar bli c:a 500 - 600 mil mellan byten.
Jobbade för länge sedan på Esso Bilverkstad. Vi sålde och även byggde om bilar till motorgas drift. Det var samma där. Oljan blev aldrig smutsig. Esso rekommenderade inte oljebyte, utan det räckte med normal påfyllning.
#1603734
Jag tror inte erfarenhet från rödblockare går att överföra till vitblockare utan vidare.
På motorer med pressat oljetråg av plåt rinner allt ut när man rycker pluggen, jag har haft sådana. Så sker uppenbarligen icke på aluminiumtrågens labyrintkonstruktion :-)
Okej, jag funderar faktiskt på att korta ner bytesintervallet. Kanske går ner från 2000 mil till 1800. Eller rentav 1600 men det känns överdrivet kort :party:
#1603740
Erik Å skrev:Okej, jag funderar faktiskt på att korta ner bytesintervallet. Kanske går ner från 2000 mil till 1800. Eller rentav 1600 men det känns överdrivet kort
Ju äldre bil och ju mer mil desto tätare byten.
Detta med långa bytesintervaller är något som biltillverkarna hittat på för att kunna erhålla låga service kostnader under leasing tiden. Biltillverkaren har inget intresse av att sälja en bil som rullar på år efter år efter år. Dom hade varit nöjda om bilen skrotades efter leasing tiden

När jag började på Bilverkstad var det alldeles nytt med Volvos 1000 mils service. Volvo var, om inte först så var dom väldigt tidigt ute. 1965 års Amazon var den första smörj fria Volvon, innan dess var det rundsmörjning och oljebyte vid 500 mil och byta oljefilter varannan gång. PV och Duett hade smörjintervall på 250 mil (18 smörjställe, bara i framvagnen)
#1603742
PontusDenFjärde skrev:Funderar över att använda Champion 0w-30 V från Vparts men vet bara inte om det är rätt.
Bor i Enköping men åker ibland upp till Skellefteå i 3 veckor varje 6 månader för att träffa familj.
Står mellan 5w-30 och 0w-30

Tackar
Pontus Filenius
Har ingen större betydelse sålänge tempen börjar närna sig minus 25-30*C .
Vilken A3/B4 olja som helst går bra 0W30,5W30,0W40,5W40.
Sen kan man diskutera bytesintervall i all evighet, jag brukar försöka hålla mig under 1200mil/1år.
0W30 lite mer ekonomiskt än 5W40, om du ens märker någon skillnad.
Och betalar du Vparts 900kr 5liters dunk så försvann den besparingen med råge.

Här har du bra oljor till riktiga priser.
Hamnar priset över 100kr litern behöver det vara Mobil 1 eller Ravenol om jag ska bry mig.

https://weboil.se/shop/402-fuchs-motoro ... --5-liter/
https://weboil.se/shop/181-total-motoro ... w30---5-l/
https://weboil.se/shop/58-motorolja-och ... --5-liter/
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
#1603744
lennarte skrev: tor 06 mar 2025, 19:06 ..Detta med långa bytesintervaller är något som biltillverkarna hittat på för att kunna erhålla låga service kostnader under leasing tiden.
Det där får du nog förklara lite närmare, om jag skulle ha bytt vid 500 mil så hade jag vid det här laget fått göra 130 oljebyten. En rätt betydande kostnad för min egen del. Folk här yrar om "gräsklipparsyndrom", VVT och kamaxeltätningar som ger upp redan vid 25-30k. Inget sådant har hänt så jag köper inte argumentet att 2000 mils bytesintervall skulle vara fel.
Om jag inte är helt felinformerad så konstruerades dessa motorer för 20 år och 50k livslängd. Passerat med god marginal, vilket gör att jag inte tänker lyssna på alla teorier om att man ska byta olja flera gånger om året :-D
#1603915
Ser en del missförstånd och även avsaknad av viktig information kring val av olja, så bra tillfälle att bidra med det viktigaste här för att reda ut begreppen korrekt :-)



Viskositet - Kall

Den första siffran i viskositetsklassningen, dvs x i <x>W<y>, är oljans kallviskositet.
Den anger hur lättflytande oljan är vid extremt kalla temperaturer (0W uppger gränsvärden för tester vid -35°C och -40°C medans 5W uppger gränsvärden för tester vid -30°C och -35°C).
Denna siffra har alltså ingenting med bränsleförbrukning att göra (då det endast mäts vid motorer som uppnått full arbetstemperatur).
Man vill ha en så lättflytande olja som möjligt när motorn är kall för att reducera motorslitage (upp till hälften av motorns slitage uppstår vid kallstarter och en kort tid därefter).
För oss i södra Sverige så fungerar 5W finfint, så bara välja fritt mellan 0W eller 5W.
För de i norra Sverige (iallafall där det kan bli riktigt kallt och man vet man har många kallstarter i låga temperaturer) så bör man välja 0W.



Viskositet - Varm

Den andra siffran, dvs y i <x>W<y>, är oljans varmviskositet.
Den anger hur lättflytande oljan är när den är 100°C varm dvs ganska nära en motor i normal arbetstemperatur.
Lägre viskosistet har ofta viss bränsleförbrukningsbesparande effekter och därför pushar många biltillverkare för en lägre viskositet för att få bättre siffror men i vissa motorer ger det mindre marginaler. Är ju en av anledningar varför man redan gått full banana och har 0W-16, 0W-12 och 0W-8 viskositetsklasser i SAE J300 :bored:

Således är en 0W-30 och en 5W-30 motorolja identiska när det gäller hur lättflytande de är (förutom typ den första minuten efter en kallstart).

Det är således även fel att säga att en mer sliten motor ska ha 10W-40 eller 15W-40.
Kallviskositeten har absolut inget med detta att göra och ska inte nämnas i sammanhanget.
Ett mer korrekt påstående är att för vissa gamla slitna motorer så kan en olja med en aningens tjockare VARM-viskositet ibland vara ett alternativ. Man går alltså upp från 30 till 40, eller från 40 till 50.
Men kall-viskositeten låter man vara kvar (man köper en 0W-40/5W-40 eller en 0W-50/5W-50 istället).

Här ska man såklart välja en viskositet som motorn är godkänd för.

Om motorn är godkänd för både 30 eller 40, så är det fritt att välja vilken som helst av dessa två.



Specification

Men att bara välja rätt viskositet räcker inte! Du måste även välja en olja som har rätt specifikationer!


Det finns flera olika klassningar som alla har sina olika krav på specifikationer som ska uppfyllas.
Volvo har ju sin VCC och VDS, BMW har sin LL, Mercedes har sin 22<x>.<y> och så vidare.

Vill man göra det snorenkelt för sig så kollar man vilken klassning som sin motor kräver och går sedan och köper en sådan motorolja.
Då får man automatiskt en motorolja som har rätt viskositet och rätt specifikationer och även uppfyller krav för garantier (om sådana finns kvar).

Annars finns det den europeiska ACEA klassningen (A<x> är för bensinmotorer och B<x> är för dieselmotorer och C<x> är en nyare klassning framtagen initialt för att klara bilar med DPF då dessa oljor har hårdare SAPS gränsvärden).
Om din motor ska ha ACEA A3, då väljer du en motorolja som har ACEA A3 klassning.

Dessutom finns det den amerikanska API klassningen (S<x> är för bensinmotorer och C<x>-<y> är för dieselmotorer).
Om din motor ska ha API SL, då väljer man en motorolja som har API SL klassning (eller bättre).



Slutplädering

Svårare än så är det inte!

Steg 1 : Titta vilken varmviskositet din motor är godkänd och välj en klass som är godkänd för din motor.
Steg 2 : Välj 0W om det är kallt du bor, annars välj vad som passar dig och din situation bäst.
Steg 3 : Titta vilken klassning din motor kräver och välj en klassning som är lika bra (eller bättre) än denna.

Voilá! Done! :-)


Helsyntet är en självklarhet (det är svårt att ens nå dagens hårda krav på oljespecifikationer utan att utgå från en helsyntetisk bas).

Låter som ett utslitet begrepp, men ju nyare motor desto petigare är det med rätt motorolja.
Speciellt på nyare motorer med extremt små toleranser och numera är ju alla direktinsprutning (GDI) och turboladdade (där LSPI - Low Speed Pre-Ignition - lättare kan uppstå med fel typ av olja och därför sattes hårdare gränsvärden i den nyare API SP för detta än i API SN+ som var den första som hade test för detta och kom väl runt 2018).

Bytesintervall kan, som många säger, diskuteras i oändlighet.
Majoriteteten är dock rörande överens om att de nyare extremt långa bytesintervallen INTE är att rekommendera.
Ofta brukar "byte i halvtid" rekommenderas av de flesta (det vill säga släng in ett extra byte emellan varje oljebyte som tillverkaren uppger).
Senast redigerad av 3 bmwslangen, redigerad totalt 0 gång.
#1603916
A5/B5 & C2 är tunna 30 oljor. C3 & A3/B4 tjockare 30 (&40) oljor.

Sen har våra europeiska OE specifikationer haft "skydd" för LSPI ett bra tag så API SP gör ingen stor skillnad.

Bara för att förtydliga för TS. Nej Champion 0w-30 V är inte rätt olja, det är A5/B5.
Din motor bör vilja ha ACEA A1/B1 eller A3/B4.
DennisCA's Volvo 850 -97

Igår har jag svetsat in den nya biten och sl[…]

Ny motor. Inget att fundera på. Risken ä[…]

230fk går snålt

Kan man testa spridarna själv på n&arin[…]

Varning för låg bromsvätska

Det kan vara bromsklossarna som är p&arin[…]