Ser en del missförstånd och även avsaknad av viktig information kring val av olja, så bra tillfälle att bidra med det viktigaste här för att reda ut begreppen korrekt
Viskositet - Kall
Den första siffran i viskositetsklassningen, dvs x i <x>W<y>, är oljans kallviskositet.
Den anger hur lättflytande oljan är vid extremt kalla temperaturer (0W uppger gränsvärden för tester vid -35°C och -40°C medans 5W uppger gränsvärden för tester vid -30°C och -35°C).
Denna siffra har alltså ingenting med bränsleförbrukning att göra (då det endast mäts vid motorer som uppnått full arbetstemperatur).
Man vill ha en så lättflytande olja som möjligt när motorn är kall för att reducera motorslitage (upp till hälften av motorns slitage uppstår vid kallstarter och en kort tid därefter).
För oss i södra Sverige så fungerar 5W finfint, så bara välja fritt mellan 0W eller 5W.
För de i norra Sverige (iallafall där det kan bli riktigt kallt och man vet man har många kallstarter i låga temperaturer) så bör man välja 0W.
Viskositet - Varm
Den andra siffran, dvs y i <x>W<y>, är oljans varmviskositet.
Den anger hur lättflytande oljan är när den är 100°C varm dvs ganska nära en motor i normal arbetstemperatur.
Lägre viskosistet har ofta viss bränsleförbrukningsbesparande effekter och därför pushar många biltillverkare för en lägre viskositet för att få bättre siffror men i vissa motorer ger det mindre marginaler. Är ju en av anledningar varför man redan gått full banana och har 0W-16, 0W-12 och 0W-8 viskositetsklasser i SAE J300
Således är en 0W-30 och en 5W-30 motorolja identiska när det gäller hur lättflytande de är (förutom typ den första minuten efter en kallstart).
Det är således även fel att säga att en mer sliten motor ska ha 10W-40 eller 15W-40.
Kallviskositeten har absolut inget med detta att göra och ska inte nämnas i sammanhanget.
Ett mer korrekt påstående är att för vissa gamla slitna motorer så kan en olja med en aningens tjockare VARM-viskositet ibland vara ett alternativ. Man går alltså upp från 30 till 40, eller från 40 till 50.
Men kall-viskositeten låter man vara kvar (man köper en 0W-40/5W-40 eller en 0W-50/5W-50 istället).
Här ska man såklart välja en viskositet som motorn är godkänd för.
Om motorn är godkänd för både 30 eller 40, så är det fritt att välja vilken som helst av dessa två.
Specification
Men att bara välja rätt viskositet räcker inte! Du måste även välja en olja som har rätt specifikationer!
Det finns flera olika klassningar som alla har sina olika krav på specifikationer som ska uppfyllas.
Volvo har ju sin VCC och VDS, BMW har sin LL, Mercedes har sin 22<x>.<y> och så vidare.
Vill man göra det snorenkelt för sig så kollar man vilken klassning som sin motor kräver och går sedan och köper en sådan motorolja.
Då får man automatiskt en motorolja som har rätt viskositet och rätt specifikationer och även uppfyller krav för garantier (om sådana finns kvar).
Annars finns det den europeiska ACEA klassningen (A<x> är för bensinmotorer och B<x> är för dieselmotorer och C<x> är en nyare klassning framtagen initialt för att klara bilar med DPF då dessa oljor har hårdare SAPS gränsvärden).
Om din motor ska ha ACEA A3, då väljer du en motorolja som har ACEA A3 klassning.
Dessutom finns det den amerikanska API klassningen (S<x> är för bensinmotorer och C<x>-<y> är för dieselmotorer).
Om din motor ska ha API SL, då väljer man en motorolja som har API SL klassning (eller bättre).
Slutplädering
Svårare än så är det inte!
Steg 1 : Titta vilken varmviskositet din motor är godkänd och välj en klass som är godkänd för din motor.
Steg 2 : Välj 0W om det är kallt du bor, annars välj vad som passar dig och din situation bäst.
Steg 3 : Titta vilken klassning din motor kräver och välj en klassning som är lika bra (eller bättre) än denna.
Voilá! Done!
Helsyntet är en självklarhet (det är svårt att ens nå dagens hårda krav på oljespecifikationer utan att utgå från en helsyntetisk bas).
Låter som ett utslitet begrepp, men ju nyare motor desto petigare är det med rätt motorolja.
Speciellt på nyare motorer med extremt små toleranser och numera är ju alla direktinsprutning (GDI) och turboladdade (där LSPI - Low Speed Pre-Ignition - lättare kan uppstå med fel typ av olja och därför sattes hårdare gränsvärden i den nyare API SP för detta än i API SN+ som var den första som hade test för detta och kom väl runt 2018).
Bytesintervall kan, som många säger, diskuteras i oändlighet.
Majoriteteten är dock rörande överens om att de nyare extremt långa bytesintervallen INTE är att rekommendera.
Ofta brukar "byte i halvtid" rekommenderas av de flesta (det vill säga släng in ett extra byte emellan varje oljebyte som tillverkaren uppger).