Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hejsan!
Inte ofta jag dyker in här nuförtiden, men nu är det dags igen.

Hade kompression i kylarvattnet, så jag började riva, satte på kaffe och beställde sotningssats från Misterauto direkt!

När jag drar loss toppbultarna så går det som väntat, dragskaftet från biltema böjs men går inte av. Det enda som sticker ut är bulten längst till vänster, bakre raden. Den är sträckt och helt lös. Ska försöka lägga in bild på den.

Hur går detta till? Nån som varit med om nåt liknande?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Erik Å
:-/ Måste väl varit materialfel redan från början?
Skruvar kan tydligen drabbas av väteförsprödning om de är tillverkade på fel sätt..
Användarvisningsbild
av taxi
Orsaken till den sträckta bulten har jag släppt, det enda jag hittade var lite extra klägg i oljekanalerna närmast denna bult så jag antar att den kan ha blivit varmare just där.
Sen blev det wd40 och tryckluft, repade ventilerna när jag försökte få bort värsta sotet, men det får gå.
Det blir en riktig bonna-lagning detta,
Bilagor
IMG_20250214_115556.jpg
IMG_20250214_115556.jpg (5.86 MiB) Visad 2124 gånger
Användarvisningsbild
av taxi
Snart ihopskruvad nu. Var lite sketchy kanske med toppbultsmoment i minusgrader, men jag körde motorvärmaren innan jag drog sista 130 graderna.
Snart har jag en komplett sats med låsverktyg till salu om nån behöver, uppenbarligen av bra kvalitet för kamlåsningen höll när jag lossade VVT-drevet (120 Nm från fabriken).
Återkommer med resultatet, jag ger bilen 25% chans att klara detta.
Användarvisningsbild
av taxi
Konstigt nog så går bilen bra och tar varken vatten eller olja, verkar som att bulten sträckts på eget bevåg. Självklart drog jag på till 6000 varv på tvåan det första jag gjorde. Man vill ju vara säker.
Kamremmen som bara rullat 10-12 000 mil och blev nedkläggad med olja får sitta några år till.
Fridens liljor så länge!
Halvljus

Precis men strålkastaren ska ju helst vara[…]

Närmaste Volvoåterförsäljare?

Hej, jag har en fråga, kan balansaxlarna l&[…]

Är v70 d2 2013