- ons 12 feb 2025, 14:00
#1601742
V70 -99 B5252 (10V) Fenix 5.2
Om bilen körs ca 10 min och sedan får stå ca 15 min så startar den ibland inte eller är mycket svårstartad.
Särskilt runt noll grader utetemperatur kan jag repetera symptomet.
Annars startar den alltid mycket lätt och går helt rent. Dvs får den stå några timmar så startar den lätt igen.
Inga felkoder, men diagnosen fungerar utmärkt då jag triggat flertalet koder genom att starta med diverse givare utdragna
x Kompression är mätt och finns, jag har ändå testat att lufta ur och hälla i lite olja...
x Kamaxlarna står rätt
x Bränsletryck helt enligt spec, mätt stillastående och under drift, relä och pump fungerar klanderfritt men jag har ändå provat ett annat relä.
x Tändning återstår, bytt utan resultat:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
Tändspole
Kamaxellägesgivare (hallgivartyp)
Vevaxellägesgivare (induktiv typ-tändläge) bytt snabbt mellan två begagnade vid symptom
Kylvätsketempgivare
Testat annan ECU
Mätt resistans i kablage mellan samtliga givare ovan och ECU-kontaktdon.
Har även belastat givarkablaget och mätt spänningsfall.
Antennring och immobilizer fungerar
Mycket bra batteri
Inga läckor på diverse gummiböjar vid insuget
Jag har ägt bilen i sjutton år och detta har förekommit mer eller mindre hela tiden.
Bilen har varit avställd i långa perioder, delvis pga av detta.
Har ibland stått ett år och startar direkt.
En ledtråd kan vara att när den inte vill starta drar startmotorn bra flera varv för att plötsligt gå trögt ett varv och sen lättare igen. Nästan som om motorn tänder på fel cylinder eller kompressionen helt plötsligt blev 4 gånger det normala. Det syns tydligt på lampor mm att spänningen faller just då.
Om den skulle starta går den ojämnt tills man varvar upp den och kört en bit på högt varvtal.
En sak jag undrar för det står olika i VIDA beroende på var man läser.
Matas kamaxelgivaren med 5V eller 12V?
Ni är mitt sista halmstrå innan skroten.
Den har bara rullat 18000 mil och är mycket fin så det känns surt.
Om bilen körs ca 10 min och sedan får stå ca 15 min så startar den ibland inte eller är mycket svårstartad.
Särskilt runt noll grader utetemperatur kan jag repetera symptomet.
Annars startar den alltid mycket lätt och går helt rent. Dvs får den stå några timmar så startar den lätt igen.
Inga felkoder, men diagnosen fungerar utmärkt då jag triggat flertalet koder genom att starta med diverse givare utdragna
x Kompression är mätt och finns, jag har ändå testat att lufta ur och hälla i lite olja...
x Kamaxlarna står rätt
x Bränsletryck helt enligt spec, mätt stillastående och under drift, relä och pump fungerar klanderfritt men jag har ändå provat ett annat relä.
x Tändning återstår, bytt utan resultat:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
Tändspole
Kamaxellägesgivare (hallgivartyp)
Vevaxellägesgivare (induktiv typ-tändläge) bytt snabbt mellan två begagnade vid symptom
Kylvätsketempgivare
Testat annan ECU
Mätt resistans i kablage mellan samtliga givare ovan och ECU-kontaktdon.
Har även belastat givarkablaget och mätt spänningsfall.
Antennring och immobilizer fungerar
Mycket bra batteri
Inga läckor på diverse gummiböjar vid insuget
Jag har ägt bilen i sjutton år och detta har förekommit mer eller mindre hela tiden.
Bilen har varit avställd i långa perioder, delvis pga av detta.
Har ibland stått ett år och startar direkt.
En ledtråd kan vara att när den inte vill starta drar startmotorn bra flera varv för att plötsligt gå trögt ett varv och sen lättare igen. Nästan som om motorn tänder på fel cylinder eller kompressionen helt plötsligt blev 4 gånger det normala. Det syns tydligt på lampor mm att spänningen faller just då.
Om den skulle starta går den ojämnt tills man varvar upp den och kört en bit på högt varvtal.
En sak jag undrar för det står olika i VIDA beroende på var man läser.
Matas kamaxelgivaren med 5V eller 12V?
Ni är mitt sista halmstrå innan skroten.
Den har bara rullat 18000 mil och är mycket fin så det känns surt.