Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoakimLI
Tjena Tjena
Jag äger en Volvo V70 2.4T från 00 och har fått ett problem som förekommer när jag bromsar

Problemet är att efter jag bromsar så skrapar det och vibrerar upp i foten på bromspedalen och trodde problemet var simpelt att bara byta Bromsskivan och beläggen (som var helt slut) och så gjorde jag det redan igår kväll. Sedan när jag skulle testa att kolla om skrapandet försvunnit så förekommer det FORTFARANDE efter allt är bytt. Min polare förslog idag att det kunde vara glidbultarna som kärvar och inte glider tillbaka ordentligt och att dom nuddar skivan lite efteråt också. jag är inte den mesta mekanikern direkt utan bara bytt lite saker fram och tillbaka men detta problem vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt.

Hoppas någon mer kunnig har ett förslag på vad det kan vara och om det är farligt. Bilen bromsar ju fortfarande liksom men vill inte slita ut något och speciellt inte dom nya skivorna och beläggen i onödan om det tar skada

Tack på förhand om någon vet vad det kan vara!
JoakimLI skrev: Problemet är att efter jag bromsar så skrapar det och vibrerar upp i foten på bromspedalen och trodde problemet var simpelt att bara byta Bromsskivan och beläggen (som var helt slut)
Du skriver Bromsskivan och beläggen Har du bara bytt på en slda!!! 😱😱
Tänk på att du har tre hjul till som bromsar, och att bromsarna där är lika gamla.
Sedan ska alla rörliga delar rengöras och smörjas. Allting på alla hjul som kan röra sig ska smörjas.
Om det "skakar" i pedalen, kan det vara något med ABS-en också
tack för svaret! var inte helt uppriktig också haha men bytte båda fram men ja det är kanske klart att dom bakre beläggen och skivorna kan vara problemet :-/. jag får nog kolla över dom bakre beläggen och skivorna också. jag vet att ABS lampan har lyst någon gång också men tror du det kan vara att censorn är felet då för har blåst rent där förut när jag bytt hjullager vet jag
Skrapandet kan bero på att bromsskölden ligger mot skivan. Inte helt omöjligt att fästpunkterna på skölden har rostat bort så att den sitter löst..
Men då skulle det skrapa jämnt och inte bara när man bromsar.
Min polare förslog idag att det kunde vara glidbultarna som kärvar och inte glider tillbaka ordentligt och att dom nuddar skivan lite efteråt också.
Rengjorde och fettade du inte glidbultarna innan du satte tillbaka bromsoken?
LOB skrev:Ligger riktig sida av bromsbelägget mot bromsskivan? Och ja, det är möjligt att klanta till det om det är mörkt och man stressar... :-)
Hum... Försöker föreställa mig exakt hur det skulle gå till på 85x70... Bakre belägget går absolut inte vända fel iaf - det har stora metallklips som ska in i kolven, främre... kanske, men det skulle då inte sitta fast och troligen rasa av vid första inbromsningen.

* fram, så klart... Bak däremot? Ja det är ju faktiskt möjligt!

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]