Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoakimLI
Tjena Tjena
Jag äger en Volvo V70 2.4T från 00 och har fått ett problem som förekommer när jag bromsar

Problemet är att efter jag bromsar så skrapar det och vibrerar upp i foten på bromspedalen och trodde problemet var simpelt att bara byta Bromsskivan och beläggen (som var helt slut) och så gjorde jag det redan igår kväll. Sedan när jag skulle testa att kolla om skrapandet försvunnit så förekommer det FORTFARANDE efter allt är bytt. Min polare förslog idag att det kunde vara glidbultarna som kärvar och inte glider tillbaka ordentligt och att dom nuddar skivan lite efteråt också. jag är inte den mesta mekanikern direkt utan bara bytt lite saker fram och tillbaka men detta problem vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt.

Hoppas någon mer kunnig har ett förslag på vad det kan vara och om det är farligt. Bilen bromsar ju fortfarande liksom men vill inte slita ut något och speciellt inte dom nya skivorna och beläggen i onödan om det tar skada

Tack på förhand om någon vet vad det kan vara!
JoakimLI skrev: Problemet är att efter jag bromsar så skrapar det och vibrerar upp i foten på bromspedalen och trodde problemet var simpelt att bara byta Bromsskivan och beläggen (som var helt slut)
Du skriver Bromsskivan och beläggen Har du bara bytt på en slda!!! 😱😱
Tänk på att du har tre hjul till som bromsar, och att bromsarna där är lika gamla.
Sedan ska alla rörliga delar rengöras och smörjas. Allting på alla hjul som kan röra sig ska smörjas.
Om det "skakar" i pedalen, kan det vara något med ABS-en också