Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startade 850:n (GLT -97) för att den har stått still 4 veckor så tänkte köra en runda, den startade som vanligt och gick bra på tomgång 10 min, körde iväg och när jag började ge gas kände jag att den tappade kraft/började misstända. Sen blev det motorstopp och var tvungen att ge full gas för att kunna starta igen, lambdalampan tändes, körde tillbaka och den misstände gick knackigt.

Felkoder jag får med min obd-läsare: p0304 01/03, p0305 02/03, p0300 03/03

Olja har tryckts upp ur oljepåfyllnadslocket, och såg skitigt ut under slangen som går till spjällhuset, skruvade loss och kollade lite, verkar ha kommit olja/gegg från slangen som går från under insuget in till luftslangen. Är det vevhusventilation? Eller vad tror ni man ska börja med att kolla, tändstiften såg torra ut, har inte kollat mer än så vet inte riktigt vad man ska börja med.

Tillägg: startade den igen och nu verkar den gå normalt på tomgång igen (men lambdalampan lyser).. kanske bara är problem när den blir varm får testa lite mer.

850spjell.JPG
850spjell.JPG (72.03 KiB) Visad 1206 gånger
JensaVolvo850 skrev: sön 29 dec 2024, 17:53 Är det vevhusventilation? Eller vad tror ni man ska börja med att kolla,
Det stämmer. Slangen går ner till oljefällan. Du kan lossna kontakten från insuget för att göra rent (bajonettbeslag). Det skulle finnas ett flamskydd (15) där inne. Kolla om den är helt och rent. OBS! Tappa inte O-ringen (14). Enligt Volvo kan man ta bort flamskyddet helt. Kolla även vakuumslangen (18) om den finns hos dig. Den brukar vara helt tätt och ska ersättas.

Innan oljebytet brukar jag blåsa ut slangen försiktigt med tryckluft och med öppen oljelock när motorn är varm.
Du kan även testa vevhusventilationen med en gummihandske på öljepåfyllning. Sätt fast den med buntband eller tape och starta motorn. När handsken blir uppblåst är vevhusventilationen tätt.
IMG_1921.jpeg
IMG_1921.jpeg (773.76 KiB) Visad 1175 gånger
Daniel78 skrev:
JensaVolvo850 skrev: sön 29 dec 2024, 17:53 Är det vevhusventilation? Eller vad tror ni man ska börja med att kolla,
Det stämmer. Slangen går ner till oljefällan. Du kan lossna kontakten från insuget för att göra rent (bajonettbeslag). Det skulle finnas ett flamskydd (15) där inne. Kolla om den är helt och rent. OBS! Tappa inte O-ringen (14). Enligt Volvo kan man ta bort flamskyddet helt. Kolla även vakuumslangen (18) om den finns hos dig. Den brukar vara helt tätt och ska ersättas.

Innan oljebytet brukar jag blåsa ut slangen försiktigt med tryckluft och med öppen oljelock när motorn är varm.
Du kan även testa vevhusventilationen med en gummihandske på öljepåfyllning. Sätt fast den med buntband eller tape och starta motorn. När handsken blir uppblåst är vevhusventilationen tätt.
Tack, bra bild, får nog gå genom vevhusventilationen och lite andra grejer när jag kommer igång. Möjligt att vevhusventilationen aldrig servats, bilen har gått ganska få mil senaste åren och bara 15 000 totalt. Men det var ju väldigt skitigt så måste väl göras hursomhelst.
Att flammfällan blir skitigt är normalt. Det är en blandning mellan olja och kondensvatten. Viktig är att man rengör flammfällan innan wintern eftersom geggan kan frysa fast speciellt när flamskyddet sitter kvar. Min har 28’000 mil och jag tror ej att oljefällan har bytts nån gång. :crying: Jag väntar fortfarande på rätt tillfället . Glöm inte att kolla också lilla vakuumslangen om den finns hos dig.
Lycka till!
Flamfällan försvann på senare årgångar, jag har ingen på min V70 -00..
Ändrad riskbedömning från Volvos sida skulle jag gissa ;-)
PCV systemet ser i övrigt likadant ut som bilden ovan. Har slang med uppvärmning (9a) på min, så var det antagligen på alla bilar som såldes i kalla klimat.

Vevhusventilationen kollar jag så här vid oljebytena:
Jag lossar och blåser i slangen där flamfällan skulle ha suttit om bilen hade haft någon.. :-)
När oljepåfyllningslocket sitter på ska det vara stopp, man känner hur det byggs upp mottryck inne i motorblocket.
Sen tar man bort oljepåfyllningslocket och då ska man kunna blåsa fritt genom slang och motor. PCV okej :party:
Daniel78 skrev: mån 30 dec 2024, 20:40 Jag låter flamskyddet sitta kvar. Jag köpte till och med ett nytt två år sedan. :P
Det kan vara klokt. Det kan ju vara så att risken för baktändning ansågs minska när Marelli-spjällhus och individuella tändspolar infördes på 98-00 och att flamskyddet därför inte behövdes. Eller så var det bara för att Volvos konkurrenter inte hade något :party: Vad vet jag :-)
V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]