Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har en S70 -98 manuell som nyss besiktades. Fick en 2a på grund av att hand/parkerings bromsen på vänster sidan inte tar alls. (Höger tar den) Detta var den ända ”bristen” på fordonet så jag ska nog försöka fixa detta själv. Mina bromsskivor och belägg är dock fortfarande i ett bra skick. Har tills den 28e januari att ombesikta.

Nu till frågan, vad är bäst att göra? Jag har googlat lite och visa säger att man bara ska banka armen till handbromsen fram och tillbaks och rengöra/smörja lite. Andra säger att man ska byta vajern och justera grejer, köpa nya bromsbackar eller bara en komplett ny sats.

Jag har nog helst att det är fixat och att jag inte behöver smörja och justera regelbundet så funderar på att köpa en sats med bromsbackar. Priset är inte problemet, det kostar mellan 200kr och 500kr. Hoppas bara att det då är löst med fräscha komponenter och lite service kärlek.

Lämna gärna lite kommentarer med tips/tidigare erfarenheter om vad som är bäst att göra och vad jag ska tänka på. Det uppskattas!

Mvh
Robert
Jag skulle först kolla om skyddet av handbromsvajern är helt. Det händer att skyddsröret spricker, smuts och vatten kommer in och att vajern sitter fast. Jag lyckades på min 850 att lösa detta med att spraya in Superlube i sprickan. Men ett år senare var jag ändå tvungen att byta ut hela handbromsen inklusive vajrar.
Jag gissar att expandermekanismen har kärvat ihop och behöver smörjas upp. Är det riktigt illa behöver man en ny. Inte alltför dyr på nätet.
Knappast wire som är av, det sitter en "gungbräda" vid spaken som fördelar kraften. Går en wire av så tar ingendera sidan när "gungbrädan" vippar över.
Men om en wire rostat fast kan det säkert bli såhär.
Tar man ändå av trumman skulle jag ha satt i nya bromsbackar och slipat trummans insida slät.
Värre med bromssköldarna, är de alltför rostiga på ytan som backarna ska glida emot så fastnar backarna gärna där.. Leder till anliggande broms.
viewtopic.php?f=16&t=183384&p=1597588p1597588#p1597588
Tack så mycket allihopa!
Det verkar som jag måste pilla och justera lite då.
Har beställt nya bromsbackar så dem ska sättas på iaf.
Hade den vajern kunnat vara sönder eller vad ska jag tänka på när jag monterar nya grejerna?
Tack
Lucif3r skrev: fre 27 dec 2024, 23:54
Erik Å skrev:Går en wire av så tar ingendera sidan när "gungbrädan" vippar över.
Johodå, det gör dom... Om man skruvar lite på spakjusteringen som många felaktigt tror är hur man justerar handbromsen :-)
Absolut men när en wire går av så pekar spaken nästan rakt upp :-D
RobertF skrev: lör 28 dec 2024, 03:09 ..Hade den vajern kunnat vara sönder eller vad ska jag tänka på när jag monterar nya grejerna?
Titta hur den ser ut på utsidan där den går från bakaxelfästet till bakaxeln, det yttre svarta plasthöljet brukar gå sönder i böjen och sen börjar stålspiralen under plasten att rosta. Ser det alltför hemskt ut behöver du antagligen nya vajrar. :oops:
Absolut visshet får du först när du tar av bromsskiva och bromsbackar och lirkar ut expandermekanismen.. Då märker du om vajern är av/fastrostad/OK.. :-)
Det jobbiga är att man inte kan ta av bromsskivan förrän man lossat och lyft bromsoket. Akta bromsröret, det gillar inte att böjas hit och dit flera gånger..

Edit: Det kan ju faktiskt vara så att vajrar och expandrar är helt ok men att beläggen på bromsbackarna har lossnat eller nötts bort. Det blir inte mycket bromsverkan då.. :-/
Erik Å skrev:Akta bromsröret, det gillar inte att böjas hit och dit flera gånger..
Det gör det inte, men som tur är sitter det bara med... 2? clips innan det övergår till slang, så det är ju inga större problem :-)
Erik Å skrev:... bromsbackarna har lossnat
... Och visar det sig vara så så får du tacka högre makter för att hjulet aldrig har låst sig under färd :-D Det brukar dom kunna göra när belägget kilas fast där det inte ska vara... Otäckt nog är det faktiskt inte speciellt ovanligt att beläggen lossnar...
Lucif3r skrev: lör 28 dec 2024, 15:49 ... Och visar det sig vara så så får du tacka högre makter för att hjulet aldrig har låst sig under färd :-D
Jag har testat :oops: Ett belägg lossnade på en Peugeot 205 jag hade för många år sen. Hade åkt flera mil på landsväg i vinterföre, när jag var hemma och svängde in på parkeringen låste ena bakhjulet, oupps :-/
Min V70 har också tappat ett belägg (rost och överhettning pga anliggande broms gör att limningen släpper.. det var nog Biltema-backar).
Men det belägget hade gått i småbitar så hjulet låste aldrig. Märkte bara att handbromsen inte tog. :party:
Jag skulle gärna köpa backar med nitade belägg men det verkar inte finnas längre..
Körjournal

Någon fler som körjournalren har slutat[…]

Fjärrstart av 25a

Hej, har en v90 2025 ,skulle vilja kunna få […]

Har du bytt båda drivaxlarna eller bara den […]

Turbon har anlänt, hel och ren! 19TBILLETMI[…]