Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomasv70
När min V70-00 stått över typ natten har jag noterat att det från friläge till 1:ans växel finns en tröghet i lådan. Det skumma är att vid själva starttillfället och utkörning ur garage går lådan hur lätt som helst. Men efter att sedan bilen stått på tomgång i ca 20-30 sek, tiden det tar att stänga garaget, går det betydligt trögare att få i växeln. Jag kan inte vid några andra tillfällen känna denna tröghet utan just bara vid starttillfället, från friläge och när bilen är kall. Någon om har något initierat tips om vad trögheten beror på och tips på åtgärd?
Mvh/Volvonovis
Tomas
av *pettson*
Tomasv70 skrev:När min V70-00 stått över typ natten har jag noterat att det från friläge till 1:ans växel finns en tröghet i lådan. Det skumma är att vid själva starttillfället och utkörning ur garage går lådan hur lätt som helst. Men efter att sedan bilen stått på tomgång i ca 20-30 sek, tiden det tar att stänga garaget, går det betydligt trögare att få i växeln. Jag kan inte vid några andra tillfällen känna denna tröghet utan just bara vid starttillfället, från friläge och när bilen är kall. Någon om har något initierat tips om vad trögheten beror på och tips på åtgärd?
Mvh/Volvonovis
Tomas
kontrollera om backen går lika trögt.. Är det så roterar lådan fast den ska stå stilla vid urkoppling. Då finns det en åtgärd.
av Tomasv70
Tack för tipset, givet att också backen kärvar. Vad är det i så fall för åtgärd som är lämplig?
Mvh
Tomas
av *pettson*
Tomasv70 skrev:Tack för tipset, givet att också backen kärvar. Vad är det i så fall för åtgärd som är lämplig?
Mvh
Tomas
Lådan ska ned och hylsan för ingående axeln ska rengöras in och utvändigt. Samt att ingående axeln ska smörjas där i röret med en icke mineralolja (så inte tätningen sväller i lådan). Som sagt en komplett rengöring där och uppsmörjning. Detta enligt volvos egna åtgärdsprogram.
När man ändå är i farten så byter man MINST utramplagret och packboxen mellan motor och låda så det är gjort.
Så avslutar man med att smörja upp ledpunkterna för vajrarna och spakstället i bilen. Så blir det som en ny bil att köra och växla. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
Tomasv70 skrev:Tack för tipset, givet att också backen kärvar. Vad är det i så fall för åtgärd som är lämplig?
Mvh
Tomas
Lådan ska ned och hylsan för ingående axeln ska rengöras in och utvändigt. Samt att ingående axeln ska smörjas där i röret med en icke mineralolja (så inte tätningen sväller i lådan). Som sagt en komplett rengöring där och uppsmörjning. Detta enligt volvos egna åtgärdsprogram.
När man ändå är i farten så byter man MINST utramplagret och packboxen mellan motor och låda så det är gjort.
Så avslutar man med att smörja upp ledpunkterna för vajrarna och spakstället i bilen. Så blir det som en ny bil att köra och växla. :wink:
"Pettson". om man lämnar in bilen på bilia för kopplings byte och packbox? görs då automatiskt denna åtgärd som du beskriver????
Dina kunskaper tackar och bugar vi för /Mvh M
av *pettson*
grammse skrev:
*pettson* skrev:
Mvh
Tomas
"Pettson". om man lämnar in bilen på bilia för kopplings byte och packbox? görs då automatiskt denna åtgärd som du beskriver????
Dina kunskaper tackar och bugar vi för /Mvh M
Då svarar jag såhär.. det SKA utföras (jobbet med axelröret) men däremot TROR Jag inte det utförs btill fullo så som jag räknat upp det. Men beställ jobbet specifikt så SKA du få det utfört. Räkna med ca 6-8000kr utan estetiskt handikapp. :wink:
Tyvärr är dom inte så noga med att smörja ledpunkter och spakstället. Det verkar som om det är en överraskning att det är ledpunkter i systemet. :???:
av Johols06
*pettson* skrev:
Mvh
Tomas
Om man genomför detta samt byter hela kopplingssatsen, dvs inklusive urtrampningslagret som är integrerat i slavcylindern, och det fortfarande inte blir nån skillnad. Vad gör man då??? Kan tvåmassesvänghjulet strula?

/Johan
av timebandit
Det hjälper inte att ev. justera växelvajrarna på lådan eller nått typ?
I Haynesboken står det att dem går att justera lite men enligt Bilia/Volvo så går det inte/hjälper inte?

För att själa tråden lite och slippa skapa ny tråd... Jag också problem med 1ans växel, väldigt trög att få i ibland/ofta men andra gånger slinker den in rätt bra. Backen och andra växlar fungerar bra tycker jag.
Är det "bara" ett komplett kopplingsbyte som gäller eller bör/kan det vara andra problem?
Har kollat upp pris för byte och det varierar kraftigt mellan 7800-9800:- så det får nog vänta tills efter sommaren nångång.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det brukar vara så här, stillastående, motor igång: Har du bara fått i en växel en gång så går det fint att växla så länge kopplingen är nere. Släpper du upp koppingen en gång så ingående axeln börjar snurra blir det trögt första gången igen när synkringen ska bromsa upp lådan.
av timebandit
Det kan nog mycket väl stämma ja... Växlar man tex till 5an eller 4an och sedan växlar till 1an utan att släppa upp kopplingspedalen så glider alltid 1an i busenkelt. Är det urtrampningslagret som spökar då?
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]