Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linus80
Skriver här och hoppas att det är någon som sitter på en lösning :)

Har en V70 från 98 som när jag förvärvade den hade stått i åtta år, fixade det som behövdes och fick den genom besiktningen utan anmärkning.
Körde med bilen kanske 6 månader utan problem sen tändes motorlampan och jag fick felkod P0303 misständning cylinder 3 och den började gå sämre.
Bilen fick sen stå ett tag men nu har jag börjat kolla på det och får ingen klarhet.

Jag har jämn kompression över alla cylindrar ca 13bar, jag har gnista och jag har bränsle.
om jag lossar tändhatten på treans cylinder eller kopplar ur spridaren på den samma med motorn igång blir det ingen skillnad. det märks ju direkt om jag plockar nån av dom andra.

Tändstiftet i 3-ans cylinder är torrt men svart till skillnad mot dom andra som är fina

Det är ny rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift.

Är det så att det kan ha med ventilerna eller något annat inuti motorn som felar. vill ju inte riva isär motorn i onödan.
Ska kanske också sägas att jag hade den hos en liten bilmek som har felsökt någon timme med dator och hittade inget fel.
bilen skakar rätt bra på tomgång men går betydligt jämnare om man varvar lite.

Tacksam om någon har en ide om vad det kan vara eller nåt jag kan kolla innan jag gör mig av med bilen som den är
Användarvisningsbild
av Erik Å
Spridare lär man kunna växla plats på och se om felet flyttar sig..
Knappast ventilfel om kompressionen är bra. Nu kan insugsventiler tydligen fastna i öppet läge bara ibland om det är inbränd olja på skaftet, kanske fungerade just under komp-provet. Långsökt :-)
Om du lägger den lossade tändkabeln från #3 nära motorblocket, ser du gnista då? Isåfall måste det ju rimligen vara insprutningen som inte funkar på den cylindern
av Linus80
Jag hade en likadan v70 som jag tog spridarna ifrån och rengjorde alla 10 och kollade om dom läckte, valde sen dom 5 som verkade bäst och monterade på den här med nya o-ringar.
vore ju väldigt konstigt om jag skulle ha lyckats få just den på samma plats igen. Har även vänt upp fuelrailen och ställt en kartong framför sen kört med startmotorn och alla verkar spruta fint.
jag satte även en skruvmejsel i tändhatten och höll i närheten av motorblocket och i mitt tycke var det fin gnista. Har även en gnisttestare som jag inhandlade där man kan ställa avståndet och gnistan hoppade i alla fall 1cm utan problem.
Dom nya tändstiften är såna med 3 elektroder, vet inte hur man mäter elektrodavståndet på dom men dom bytte jag efter att problemet uppstod.
Angående ventilerna så tänkte jag om dom inte öppnade sig av någon anledning
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du kan ju dra runt vevaxeln för hand och känna att det är bra komp på alla 5 cylindrarna även när felet har dykt upp
Bort med höger framhjul, vik undan innerskärmen vid remskivan och på med hylsa på muttern på remskivan, förlängare och spärrskaft.. Se till att tändningen är av och rotera medurs.
På en 5-cylindrig motor ska man känna ett kompressionsslag var 144:e grad, blir det väl? ;-) På två vevaxelvarv (720 grader) har man passerat alla fem.
Viktigast är att alla fem slagen känns ungefär likadana. Fastnar en ventil så lär något avvika rejält.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Linus80 skrev: sön 10 nov 2024, 23:06 Ok. Det ska jag absolut prova!
Et annat sätt är att shoppa en billig USB-inspektionskamera på nätet (finns för 100-200kr) och släppa ner genom tändstiftshålet.
Inte helt lätt att inspektera ventilerna pga begränsad utsikt dock ;-) Men vrider man fram vevaxeln en bit i taget borde man kunna se att ventilerna öppnar och stänger som de ska.
Glöm bara inte att fiska upp kameran innan du vrider förbi övre kolvläget, blir krasch annars :-/

Förresten, har du hydrauliska lyftare? De försvann väl runt MY -99.. De kan väl lyfta dåligt de första varven innan oljetrycket byggts upp och de har justerat in sig?
Användarvisningsbild
av lennarte
Är där inte separata tändspolar på den?? I så fall kan det ju vara en sådan som felar. Har bytt några sådana under åren, dock inte på Volvo.
Fick 4 st nya på garantin till frugans Passat. Dom skulle varit bytta på en service flera år tidigare, men jag gör ju servicen själv. Fick reda på det av reservdels killen när jag var där av annan anledning (en gammal arbetskamrat och skolkamrat) och han "slog" på registrerings numret. Sedan kom detta till en högre chef som slog "bakut" och försökte stoppa det. Det tog några månader av "tjafs" och bilen var på VW verkstaden 2 gånger utan att dom bytt dom. Det slutade med att dom kom 2 man från VW verkstaden till parkeringen där jag jobbade och bytte dom där......
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:Är där inte separata tändspolar på den??
Nej, det kom först -99.
Erik Å skrev:Et annat sätt är att shoppa en billig USB-inspektionskamera på nätet (finns för 100-200kr)
Finns för 30-40kr på ali :-D Och jag är övertygad om att det är exakt samma "skräp" alla andra säljer för det 3-dubbla :P Har faktiskt precis beställt 2, en ska jag till min 3D skrivare :-) ("nozzle cam")
av Linus80
Har testat att dra runt vevaxeln för hand nu som Erik Å skrev och skulle vilja säga att alla fem slagen känns likadana.
Har varit inne på att köpa en kamera men känns som att det är svårt att se uppåt. Finns kanske dom som har en kameralins bakåt eller som går att styra?

Det är inte separata tändspolar utan fördelare

kan det vara så att någon ventillyftare är slut så den inte öppnar ventilen eller att kamen är dålig?

Känns ju som att cylindern är död med tanke på att det inte märks någon skillnad om jag lossar tändhatten eller kabeln till spridaren på cylinder 3 med motorn igång till skillnad om jag lossar någon av dom andra, då märker man tydligt att den går sämre.

Kan även säga att när man kör den så är det på tomgång det märks. gasar man på lite skapligt så kan jag inte känna att den går ojämnt.

När jag fick felkoden så fick den stå ett tag och då tog jag ju ur batteriet, efter det så försvann felkoden och har inte kommit upp igen, har dock inte kört mer än kanske 5 km sammanlagt efter det. Kändes som att det inte är så bra att köra för mycket med den när den misständer :-/
av Linus80
Tänkte även på lyftarna nu som Erik Å skrev. Lite osäker men jag tror att dom är hydrauliska, skulle det kunna vara så att det är för dålig eller för lite olja i motorn eller att oljepumpen inte pumpar som den ska. Lite långsökt kanske, har ju ingen oljelampa som lyser.
kanske får skaffa en kamera ändå :)

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]