Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VT320
Hej alla glada Volvoägare!

Jag skaffade nyligen en nästan helt ny (26 år gammal) Volvo V70 2.5T -99. Den är utrustad med extraljus, och dessa är på när helljuset är på. Dock sitter det en knapp bredvid dimmljusknapparna som borde styra extraljusen, och jag skulle vilja fixa så den faktiskt gör det.

När jag följer sladdarna från extraljuset så styrs dom uppenbart direkt av helljus-strömmen (som strömtjuvats in till styrningen på extraljusens relä). Så jag antar att någon tidigare ägare skaffade knappen och sen inte redde ut det.

Vad jag förstår ska denna bil köra knapparna på CAN-buss, så att leta vid knappen är det isf ingen mening med. På nyare modeller finns det tydligen en kontakt vid luftburken för detta, men jag kan inte hitta någon sådan på min bil.

Någon som vet var jag kan hitta signalen från den knappen? Eller helst då en signal som bara är hög när både den knappen och helljuset är på, men finns inte det kan jag fixa det själv.
av DennisCA
Jag tycker bilen låter för gammal för att sånt ska drivas av canbus också. Vilket ju är en fördel med dessa bilar, canbus till allt är ett elände som sagt.

Det korrekta sättet att driva extraljusen är då att tjuva strömmen av helljuset som får gå via spolen på ett relä (eller flera om man vill) så kan man driva extraljusen direkt från batteriet.

Knappen i kupén kunde då vara inkopplad mot kretsen som driver spolen i reläet. Så man kunde använda knappen för att stänga av extraljusen genom att bryta kretsen. För det är väl den funktionen man vill ha, jag ser ingen nytta i att kunna slå på extraljusen manuellt utan helljus.

Detta är nu hur jag tänkte installera extraljus på min 850.
Användarvisningsbild
av lennarte
DennisCA skrev:För det är väl den funktionen man vill ha, jag ser ingen nytta i att kunna slå på extraljusen manuellt utan helljus.
Det är för övrigt förbjudet att ha det kopplat så. Även om du har en knapp till exkraljusen måste den vara kopplad över över original helljus. Därför är det ju helt onödigt med knapp. Vill du kunna släcka dom, ta bort säkringen. Jag har inte haft knapp till fjärrljus sedan min första bil, och där stod det i det i allra första besikningaprotokollet från 1965 en 2-a på "knapp till extraljus". Där var monterat ett dimljus och ett fjärrljus (en knapp till varje) på den (Opel Rekord -59).Han fick för övrigt även ombesiktning på navkapslarna. Där satt som "utsmyckning" sådana "vingar" som engelska bilar med ekerfäljar har......
av VT320
Om det bara är en knapp så ska jag pilla loss den ikväll och se om jag kan lösa detta. För det är klart jag vill kunna stänga av extraljuset utan att stänga av helljuset, under färd. (Det är kanske inte så viktigt med dom extraljusen som sitter där nu, men jag tänkte byta till kraftfullare, och då känns det dumt att inte kunna välja.)
av DennisCA
Jo det kan ju vara så man vill ha av extraljusen av nån orsak och inte vill stanna bilen och öppna huven för det, hellre ha funktionen och inte behöva den än vice versa.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DennisCA skrev:För det är väl den funktionen man vill ha, jag ser ingen nytta i att kunna slå på extraljusen manuellt utan helljus.
Funktionen med knappen är att man kan stänga AV extraljusen och bara köra med dom vanliga helljusen. Inte att sätta på dom UTAN helljusen :-)
Användarvisningsbild
av Daniel78
Funktionen för att stänga av extraljuset kan vara bra tex när man reser till Tyskland (tror att det är krav) eller även vid snöfall. Jag uppskattar den här funktionen.

Edit—/ på 850/94 finns en tillbehörskontakt vid reläboxen på förarsidan inne i bilen och en grön/orange kabel som går därifrån och slutat mellan batteriet och vänstra strålkastaren som är avsett för extraljuset. På tillbehörskontakten finns även signalen från helljuset. Därifrån kan man mata brytaren och 12V till relät. Sen kan man sätta relät inne i bilen. Tog nästan 2 veckor för mig att installera extraljuset inklusive all forskning och mina jobbkompisar skrattade åt mig.
Ibland är det inte lätt att vara schweizare :crying:

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]