Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel78
Hej
Volvo 850, B5252S, 1994

Funderar att ta bort insuget för att ta hand om vevhusventilationen. Funkar det att bara rengöra oljafällan eller ska den bytas efter 30 år. Hur brukar ni göra?
Så klart skulle jag byta tätningar och slangar.

Tack för svaret på förhand.

Danne
av DennisCA
Min har jag diskat ur och jag har slagit hela fällan mot bordet för att lossa bitar ur den och den sitter bra ihop ännu. Jag tror inte den är original på bilen utan har blivit bytt relativt nyligen. Hade den varit 30 tror jag den hade gått i smådelar också.
av DennisCA
Gör det nåt om den är täppt, är den lilla mängd olja som samlas där verkligen värt att återvinna? Har en annan bil där vevhusventilationen är en slang från vevhus till insug. Den motorn kletar väldigt litet trots den är körd 29,700 mil
av vrmlnd
DennisCA skrev: mån 14 okt 2024, 08:33 Gör det nåt om den är täppt, är den lilla mängd olja som samlas där verkligen värt att återvinna? Har en annan bil där vevhusventilationen är en slang från vevhus till insug. Den motorn kletar väldigt litet trots den är körd 29,700 mil
Du riskerar att den fryser på vintern och någon att nån packbox/oljestickan skjuter, dessutom kletar motorn mer när den är igensatt. Vad är det för bil där vevhusventilationen består av endast en slang?
av DennisCA
vrmlnd skrev: ons 16 okt 2024, 22:27 Du riskerar att den fryser på vintern och någon att nån packbox/oljestickan skjuter, dessutom kletar motorn mer när den är igensatt. Vad är det för bil där vevhusventilationen består av endast en slang?
Min Saab 900 Turbo har det t.ex. och många japanska bilar runt den eran har liknande system, gemensamt för dessa är väldigt få problem med vevhusventilationen.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Den visade en kvart från max men ny är […]

Byta bränslefilter V50 D2 -12

Jeg gjorde dette. ✅ https://youtu.be/doQA1WrCEW[…]

Løs del

Mulig. Helt deformert. Takk for svar

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]