Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det när du slirar på kopplingen som ljudet uppstår eller när du trampar pedalen i golvet?
Jag är väl den enda i världen som smörjer urtrampningslagret regelbundet för att slippa fler haverier, har haft ett och ett halvt sådant.
Har också en V70 mk1 2000. Dock med kvitter och rassel som symptom.. Men nu håller den tyst! :-D
av cheva1974
Har exakt samma ljud fast ännu gällare. Och endast vid igångstart när bilen stått ett tag. Kan nog inte va så mycket annat än urtrampningslagret (koncentriska slavcylindern) eller dubbelmassesvänghjulet. Tror mest på urtrampningslagret som börjar bli torrt på fett.
av cheva1974
Å andra sidan lättar det axiella trycket på lagret när man släpper upp kopplingen och borde inte just då börja jämna sig. Så jag får nog backa på att det är lagret. Är kanske tyvärr dubbelmassesvänghjulet som börjat kärva, hoppas inte det är det.
av Tacksam
Ljudet uppstår vid dragläge, oftast på morgnar när bilen stått ett tag och ett tag därefter, t ex när man stannat i korsning och kör vidare.
av Tacksam
Jag har märkt att kopplingspedalen börjat knarra när jag trycker ner den, såväl i drift som stillastående. Inte så högt och precis vid pedalen.

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]