Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatjesillV70
#1589265
Tjena,
Sista sak kvar innan jag kan besöka besiktning är att lösa mitt lambdavärde. Alla andra avgasparametrar är låga.
HC: 10
CO: 0
CO (2500varv): 0
Lambda: 1.08

Tänkte att någon här kanske är bättre än jag på att förstå sig på vad dessa värden innebär i verkligheten.
Vad ska jag göra för att komma under lambdavärde 1.04 till nästa kontrollbesiktning? :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1589278
Högt lambda värde betyder ofta läckage på avgassystemet efter katalysator. Eller den andra lambdasonden (om du har 2). Eftersom det är godkänt med 1,03 är det nog att det suger in lite friskluft någonstans.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1589363
Med den felkoden borde motorstörningslampan lysa rätt illsket, och bilen torde gå märkvärt sämre än normalt.
Men, börja med att radera den och se om den kommer tillbaka. Det händer ju att styrsystemet är lite väl snabb på att sätta felkoder. Har hänt mig 2 gånger nu att bilen gnällt på kamaxelgivaren, trots att den fungerar alldeles utmärkt. Skoj med gamla bilar ;-)

Ang. värdet så får du vackert söka luftläckage. Föreslår att börja bakifrån om du har noll faktiska driftproblem. Och med bakifrån menar jag då ända från ändröret till luftburken.
Eftersom bes. mäter i ändröret räcker det med ett litet läckage där för att värdena ska bli åt h-e, trots att det inte är något faktiskt fel på bilen. Har hänt mig 2 gånger, V70in klarade sig precis men 945an fick helt åt h-e för högt lambdavärde(1.10 om jag minns rätt :D, stort hål på bakaxelkröken). Ett sånt läckage sätter inga felkoder, orsakar inga som helst driftproblem osv osv, men likväl blir värdena hos bes. åt h-e.
av MatjesillV70
#1589395
Den går lite oroligt och smått hackigt men jag kör den varje dag och är helt van vid att den går som den gör. Motorlampan lyser och tänds ganska omgående efter att man rensat den. Ibland om man kört motorn riktigt varm innan man rensar så kan de ta en hel cykel innan lampan kommer tillbaka. Så något knas är det nog. Har velat undvika att byta sensorn för enligt vad jag fått till mig av vänner är det ett helvete att byta den. Bytade spjällhus (förra sprutade ut felkoder) och hoppades att magiskt skulle problemet försvinna, men icke.
av MatjesillV70
#1590192
Uppdatering

Efter en timmes inspektion hittade jag luftläckage. Stirrade mig blind på alla svetsfogar och längre rör. Inte la jag en sekund på att tro att läckaget skulle vara på utblåset. Ett mindre hål i utblåset.

Kletade på lite avgaspasta och bessade med 1.00 i lambda :-D
Räckviddsdipp

Jo, det är klart, men ändå. Det &a[…]

Jag tänker på siffran 830868 och det tr[…]

Hej. Hade samma problem på min. Det är […]

Länkarmslagring

Hej. Tack för ditt svar. Ja det är sista[…]