Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DennisCA
#1588550
Jag tänker på nånting från 90 talet eller tidigt 00 tal. Det skulle varit trevligt med en 700/900a och bakhjulsdrift, men jag har sambo som inte vill ha nånting så gammalt. Kombimodell tittar vi på och AC är krav. Bensin och manuell växel helst.

Så jag tänker kanske en 850 eller tidig V70 kunde vara nåt? Aldrig haft volvo förr, kört nästan exklusivt med japanare men börjar va lite trött på samma sak, tråkiga bilar, mazdan jag har nu är OK men en rosthög och jag är trött på att svetsa och lacka. Har också en Saab 900T16 sen 2023 vilket fick mig att tycka svenskarna kan ju designa bilar också så kanske Volvo är nåt att ha? Jag är från Finland annars....

Volvo är ju kända för att ha väldigt bra rostskydd på bilarna från denna era. Bränsleförbrukningen är väl lite hög så det oroar jag mig för, tycker 0,8 milen på landsväg är det man kan acceptera som mest, helst mindre, så kanske det skriver bort dessa modeller?

Tittar nu på en -98 V70 2.0l SportWagon i rött som ser jättefin ut med 34,900 mil på mätaren. Kan ni säga om det finns några typiska fallgropar på denna modell, är den ansedd som en skottsäker och lättservad bil, eller ett problembarn, nåt mittimellan? Eller rekommenderar ni jag ser på en 850 istället? Öppen för alla förslag.
9e6b28a56526072a-large[1].jpg
9e6b28a56526072a-large[1].jpg (325.29 KiB) Visad 9829 gånger
7c93c68ef0055a5d-large[1].jpg
7c93c68ef0055a5d-large[1].jpg (312.94 KiB) Visad 9829 gånger
007636bfea8ba2ba-large[1].jpg
007636bfea8ba2ba-large[1].jpg (296.11 KiB) Visad 9829 gånger
e: rättat miltalet.
#1588586
Volvo är ju kända för att ha väldigt bra rostskydd på bilarna från denna era. Bränsleförbrukningen är väl lite hög så det oroar jag mig för, tycker 0,8 milen på landsväg är det man kan acceptera som mest,
Min 850 1994 2.5l 10V ligger vid 0,8 -0,9 liter på landsväg. Ingen rost så länge :-D
#1588640
Mycket trevliga bilar som man åker bekvämt i.

2.0 är ingen hit, sök hellre efter en 140/170 hästare. Det är inga raketer det heller, men betydligt trevligare iaf.

Jag skulle hålla mig till årsmodell -98/tidigt -99 som nyast. Dessa (och äldre) har ett vanligt hederligt vajerstyrt gasspjäll och hederlig tändfördelare osv. Sista årsmodellen fick elektroniskt gasspjäll med mera och det är inte helt ovanligt att det strular.

Personligen tycker jag att dessa bilar gör sig bäst med automatlåda, men smaken är som baken ;-)
#1588646
Automat skulle jag inte ha nåt emot om det inte vore för att de i överlag drar mera, och kanske inte är lika hållbara. Jag tycker det är inte värt det om jag ska köra bilen 6-7 mil (landsväg) per dag. Ser ju då man googlar runt om bilarna vissa som säger de kör en 855 T5 t.ex. som drar mellan 0,75-0,85, skulle det stämma skulle jag va helnöjd. Men det känns som undantag, de flesta ligger över litern.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1588670
Har 2,5T manuell med elektroniskt gasspjäll, 1999:a uttagen 1998-november (tidig eller ej?)
0,73 på landsväg, ligger mest kring 0.95 undviker stadskörning, men 1,1 är min uppfattning.

Har även 2,5 170hk automat med vajerspjäll, 1997:a
0,78 på landsväg, ligger mest kring 1,1 undviker verkligen stadskörning eftersom 1,4 är min uppfattning då.
**Uppdatering, efter byte termostat & tempgivare 2 veckor sedan, insåg idag att förbrukningen gått ned till 1,0. Jag antar även stadskörningen då blir snålare -men inget jag har lust att pröva nu, så det får framtiden utvisa**

Även om automat drar mer generellt, är min uppfattning att elektroniskt gasspjäll förutom renare utsläpp,
även då är snålare.
Samtidigt kan de med elektroniska gasspjäll läsas ut felkoder ur enklare via OBD2, med universalinstrument.

Samtliga bilar har ett lock märkt OBD2, men tyvärr med vajergasspjäll är det missvisande,
eftersom de har nämligen blinkkoder, förutom den 170hk med Motronic 4.4 vilket förvisso kan utläsas, men inte med OBD2- läsare
utan en PC med VOL-FCR program installerat som in sin tur kräver Windows 7 Professional.

Oavsett objekt så behöver motorn vara välservad för att få ut alla hästkrafter,
exempelvis tror en del att tändkablar är en evighetsprodukt

I Sverige när bilarna blir 30 år blir de skattefria och besiktas varannat år, inte långt dit för mina :-D
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
av emtor
#1588778
Lucif3r skrev:Nej nej nej nej................. 2.0l sug-motorn är lika upphetsande som en trampcykel med stödhjul............ Det är en motor som aldrig skulle funnits i dessa bilar. Den är rent av pinsam.
Min gamla V40 har en 2.0 sugmotor med 122 mycket slöa hästar.
Motorn är ju skottsäker, men ingen höjdare att ha ett släp bak.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1588812
emtor skrev:Min gamla V40 har en 2.0 sugmotor med 122 mycket slöa hästar.
.... Som är en helt annan motor än B5202F/S
Dessutom vill jag minnas att S/V40 2.0 har nästan 140hk. Och det är med en hel cylinder mindre.
Och nu antar jag att vi talar om första gen. S/V40, för annars är det ju ännu mer åt h-e ojämnförbart.

Nej, B5202 är rent skräp. Hållbar? Javisst. Men det är en cykel också. Den är pinsam och inget annat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30
B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]

Renoverat dim fungerar inte

Mitt program kräver en riktig DiCE tyvä[…]

Läs av bilen med en läsare, men kan vara[…]