Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som kan hjälpa mig med ett "problem" jag har med min V70 -99? I samband med att jag kör på väg som är lite ojämn åt vägrenen till gnisslar/knakar det från höger bakhjul, det är inget som jag märker försämrar köregenskaperna eller något som bilbesiktiningen påpekat utan mest ett irriterat ljud. Kör bägge bakhjulen över ett litet gupp eller liknande låter det ingenting. I samband med hjulbyte knakar/gnisslar det när jag höjer samt sänker bilen med domkraften. Är det någon som haft samma problem? Dålig dämpare/fjäder/bussning? eller något annat?

Tacksam för alla svar

/Mikael
av varri
antagligen dämparfästet som sitter innuti bilen under golvet.

Kostar ca 200-250 kr och sitter fast med två bult och en mutter på dämparen. Är du lite händig går det kanon enkelt att byta själv. Jag bytte mitt (också höger btw) på ca 20 minuter...

Lägger till:

Skruva av golvet så du ser fästet.. be någon tynga ner bilen så ser du om fästet är trasigt och om det är där det låter
av keken1
Sök och finn...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... parf%E4ste

hoppas att detta hjälper, jag böt mitt igår med hjälp av denna länk:) faktiskt riktigt enkelt fast man är en riktig "amatörmekare".
129 kronor på biltema och 200 på mekonomen så det är ganska billigt också
Användarvisningsbild
av MikaelD
Jag har haft mina misstankar om att det skulle kunna vara ett fel av denna sorten. Det är väl lika bra att byta bägge två när jag ändå håller på. Är det någon som har märkt någon skillnad på Biltemas alt. Mekonomens stötdämparfäste, det skiljer ju 100:- i pris. Kanske är det dyrare mer hållbart, någon med erfarenhet av någondera?
av keken1
Jag har ingen erfarenhet men jag kan tänka mig att biltema har samma som mekonomen så de kronorna kan du nog spara in iaf...
Användarvisningsbild
av MikaelD
En sista fråga /dum kanske), behöver man sätta domkraft under bilen på den sida som man skall byta på? Spiralfjädern bör väl hålla upp allt i allafall? Om någon skall trycka ner bilen kan man ju inte palla upp bilen??
av keken1
Nej du behöver inte sätta nån domkraft under bilen, fjädern håller upp allt. Bara att skruva undan det händer i stort sett ingenting. Om nån trycker ner bilen kommer ju dämparen upp genom hålet, men min var uppe ändå, så det behövdes inte för mig iaf.
Användarvisningsbild
av MikaelD
Har nu bytt stöddämparfästena baktill på bilen nu, har dock inte provkört den än då arbetet kallade. Provkörningen får vänta till i morgon. Lyckades att dra en bult så att jag fick borra upp bulten som satt kvar i karossen, men det gick bra ändå. Tur bara att affären var öppen (lördag)idag så att jag kunde få tag på ny bult. Har funderat på att ta Loctite i det gänghålet som jag fick borra upp då bulten inte helt låser utan går att vrida på (med fast nyckel) men det är trögt. Bara för att vara på den säkra sidan och inte för att jag tror att den kommer lossna. Länken här ovan med bilder var väldigt bra, tack för hjälpen allihopa.
Användarvisningsbild
av zcooter
Hej på er!

Gäller detta fallet med symptom enligt ovan en C70 -99?
Tacksam för svar
av thunder and lightning
Jag har också en fråga! Kan stötdämparen sitta kvar under hela operationen? ska bilen hänga i luften eller kan/ska den stå på backen??
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS