Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!
Jag har ett par gånger fått motorlampa och felkod P0102 ("MAF circuit low input" - dvs. LMM) när jag startat bilen. Bilen är en S70 GLT -98, B5254S. Bilen startar men bluddrar till och varvtalet sjunker under tomgångsvarv för att sen stabilisera sig, och felkoden kommer. När man släcker felkoden går bilen sedan hur bra som helst och koden har hittills inte kommit under färd.

Luftmassemätaren är två år gammal och från Vparts. Jag tycker det känns som någon sorts läckage snarare än en felande LMM. Har tagit loss och kollat men inte hittat någon slang i närheten av LMM som uppenbart felar. Slangarna mellan LMM och gasspjället (som går in i nederdelen av luftsnorkeln) har jag tagit loss och rengjort från olja, det var rätt kladdigt där. Men jag tycker att de sitter så pass långt efter LMM att de inte borde ge den felkoden.

Någon som har nåt tips på vad felet kan vara med de här symtomen, nån undangömd slang som brukar fallera, eller något annat?
Lucif3r skrev:Nop, felkod på LMM är nästan alltid just LMM'en. Läckage efter LMM'en gör bara lambdasonden ledsen, med felkod på *sonden* som följd - inte LMM.
Borde inte LMMen isåfall vara trasig... hela tiden? Inte bara i startögonblicket med flera dagar mellan felen?
Njae inte säkert, koden säger ju i princip bara att LMMen är utanför sina gränsvärden, vilket likagärna kan betyda att den håller sig inom gränsen - ibland.
Brukar dessutom vara just start som ger upp. När min LMM dog så vägrade bilen starta, röck man ur LMM startade den bra, satt man i den när bilen gick gick den ur nödläget och tillbaka till normalläget - men vägrade starta igen när man stängt av den. Med ny LMM så startar den ännu fin-fint, "givetvis" :P
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]