- fre 26 jul 2024, 16:16
#1584899
Hej på er!
Jag har ett par gånger fått motorlampa och felkod P0102 ("MAF circuit low input" - dvs. LMM) när jag startat bilen. Bilen är en S70 GLT -98, B5254S. Bilen startar men bluddrar till och varvtalet sjunker under tomgångsvarv för att sen stabilisera sig, och felkoden kommer. När man släcker felkoden går bilen sedan hur bra som helst och koden har hittills inte kommit under färd.
Luftmassemätaren är två år gammal och från Vparts. Jag tycker det känns som någon sorts läckage snarare än en felande LMM. Har tagit loss och kollat men inte hittat någon slang i närheten av LMM som uppenbart felar. Slangarna mellan LMM och gasspjället (som går in i nederdelen av luftsnorkeln) har jag tagit loss och rengjort från olja, det var rätt kladdigt där. Men jag tycker att de sitter så pass långt efter LMM att de inte borde ge den felkoden.
Någon som har nåt tips på vad felet kan vara med de här symtomen, nån undangömd slang som brukar fallera, eller något annat?
Jag har ett par gånger fått motorlampa och felkod P0102 ("MAF circuit low input" - dvs. LMM) när jag startat bilen. Bilen är en S70 GLT -98, B5254S. Bilen startar men bluddrar till och varvtalet sjunker under tomgångsvarv för att sen stabilisera sig, och felkoden kommer. När man släcker felkoden går bilen sedan hur bra som helst och koden har hittills inte kommit under färd.
Luftmassemätaren är två år gammal och från Vparts. Jag tycker det känns som någon sorts läckage snarare än en felande LMM. Har tagit loss och kollat men inte hittat någon slang i närheten av LMM som uppenbart felar. Slangarna mellan LMM och gasspjället (som går in i nederdelen av luftsnorkeln) har jag tagit loss och rengjort från olja, det var rätt kladdigt där. Men jag tycker att de sitter så pass långt efter LMM att de inte borde ge den felkoden.
Någon som har nåt tips på vad felet kan vara med de här symtomen, nån undangömd slang som brukar fallera, eller något annat?
Volvo S70 GLT -98
25.000 mil
Tropical Green metallic
25.000 mil
Tropical Green metallic