Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1584161
Hejsan!
Som min far säger, ny bil nya problem. Ny gammal bil, ja det blir väl en hel del problem.
Hade varit iväg på auktion och skulle parkera bilen, när jag håller på och backar in och precis har kommit in i min i min ruta ser jag att det ryker från motorhuven och temperaturen har gått upp. Minns inte om den hann gå upp ända till det röda men om den inte gjorde det så var det på håret.
Tråkigt, precis innan vi skulle iväg med bilen på lite semester samtidigt som det var tur att det hände precis när jag skulle parkera bilen och vi inte hann ge oss iväg.
Som rubriken lyder så började glykolen att koka och det var mycket som försvann och läckte ut, vet inte om det rann ut från locket eller om det är en läcka någon annanstans.
När jag lyssnade så hörde jag hur det pyste och fräste från expansionskärlet. Det lät även bubblande från motor, hmm kokade den också? Och hur mycket kan ha gått åt helvete utav detta, vad bör jag kolla?
Och vad kan felet vara?

Den har tidigare rusat en gång i temperatur, då var vi på väg hem från Orust till Göteborg och satt fast i bilkö i över en timma i väldigt varmt väder, den rusade upp till sista strecket men precis då började jag rulla och då gick den ner i temp igen.
#1584172
Det hade jag, satt hela vägen hem från Rollsbo där auktionen var och höll lite smått koll på instrumentpanelen hela tiden. Var sista stunden som jag inte höll koll på den då jag höll på att backa in och var tvungen att fokusera på det så det gick ju fort för den att öka.

Hmm termostat satt jag och funderade på om det kunde vara också. Kollade för övrigt också oljan och det verkade inte ha kommit i någon kylarvätska där åtminstone.
#1584191
Om nålen visade kokning vid "parkering", och du inte hörde ett jävla väsen från motorrummet - dvs fläkten - så är det något fel där. Spelar ingen roll om du stänger av motorn - när den är så varm så ska fläkten fortsätta gå flera minuter.

På min hade styrkablaget till reläet gått av med åren, så reläet fick aldrig någon signal att slå till fläkten.
#1584650
Nyss hemkommen. Prövade att ge fläkten 12 volt från batteriet och den gick igång så antingen kabelbrott eller relät. Prövade att tillsätta 12 volt på ingångarna till relät men det klickade inte. Detta bör det väl göra eller tänker jag fel? Finns det något annat sätt att testa relät?
#1584673
Okej var iväg en vända till bilen och prövade relät igen. Lossade kabeln i mitten (gul/vit och gul) och kopplade polerna till jord och då klickade relät till så det verkar inte vara något fel på det.
Så kabelbrott då med andra ord?
Ska båda hastigheterna på fläkten kunna gå oberoende av varandra eller måste båda funka för att den andra ska göra det?

Okej prövade att köra fläkten igen kopplad direkt till batteriet och nu så snurrade den inte alls. Var det måhända sista dödsrycket igår?

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]