Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JompaS70
Hej

Jag har en S70 GLT -97 som endast har en nyckel och ingen fjärr. Centrallåset fungerar galant med nyckeln, men skulle vilja ha fjärr. För mig räcker det om endast centrallåset fungerar med fjärr. Går det att montera från en annan bil eller måste det "giftas" in?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det går att montera från en annan x70, men fjärrkontrollerna måste programmeras hos volvo. Så ja, på sätt och vis måste det "giftas in". Kan även vara lite småsvårt att hitta en mottagare som fortfarande fungerar...
Hade samma dilemma när jag köpte min, jag valde att köpa universalsfjärrlås och montera istället för orginal. Betydligt billigare, och funktionsmässigt har det aldrig krånglat, och det har suttit där i 12 år nu. En av fjärrisarna, "den som används", är kosmetiskt duktigt sliten(inte trasig dock) och batteriet tog slut för typ ett halvår sedan, så nu använder jag den andra fjärrisen. Beräknar att jag behöver byta batterier om sisådär 7-8år :-)
Rätt bra för något som kostade totalt 300kr då.

Men, är du säker på att du inte har fjärrstyrt lås eller rent av larm, bara det att fjärrisarna är borta? Ta bort överdelen av instrumentbrädan och se om det sitter en svart box ovanpå instrumenthuset med 1 kabel/kontakt(blå, har jag för mig, kan vara grön också... nåja, liten till storlek är den iaf!). Har du en sån, så har bilen iaf haft orginal fjärrstyrning en gång i tiden. Den svarta boxen är mottagaren för fjärrkontrollerna.
av JompaS70
Tack för all info :) Den har haft fjärr och larm en gång i tiden. Glömde skriva det :/ Det var därför jag funderar på om det gick att få tag i fjärr och mottagare från en annan bil att "Bara sätta in".

Det där med eftermarknads fjärrlås lät ju intressant. Går det att få tag på idag månntro? Krångligt att montera?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Krångligt... Näe det kan jag inte påstå. Jag tjuvade mig in på kablaget som går till "låsknappen" på elhisslpanelen. Blinkers tog jag direkt från blink-reläet's kontakt. Konstantström... kommer jag inte ihåg... Möjligt att jag tog den också från elhisspanelen. Tutan/"panik larmet" kopplade jag aldrig in.

Det finns absolut liknande att få tag på än idag. Här är ett exempel https://www.amazon.se/-/en/Central-Univ ... 07M6X23ML/
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]