Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marreboy
Först.....vet absolut inget om Ecc system, men såhär är det: När min yttertempmätare visar 21 grader eller över så slutar hela systemet att fungera, det kommer bara varm fuktig äcklig luft från alla håll och kanter. I svalare temperaturer så kyler det perfekt. Problemet är att jag har fått så mycket olika bud så jag vet inte vad jag ska göra, på ett ställe så sa dom att dom kunde shimsa, men att bilen hade gått så långt (21000) så att det var bättre att byta kompressorn, på ett annat ställe sa dom att det inte alls behövde vara fel på kompressorn utan det kunde vara något som hete "evaporator" eller ngt liknande, känner mig lite uppgiven, det är ju ganska stora pengar det handlar om i värsta fall, vill ju helst inte bli lurad. Alla gamla rävar här inne är säkert jättetrötta på att ge en massa tips om ECC, men ni kan väl ge ett bra tips :oops:
Användarvisningsbild
av Anders E
Tjena!

Jag hade samma fel på min S70-98, när värmen ute kom så försvann
kylan, var det svalare ute så kylde det fint.

Du har för lite kylmedium i bilen, säkert nån läcka nånstans.
Kompressorn funkar eftersom det kommer kyla när det inte är så varmt.
Dock kan man shimsa om den när man ändå håller på.
Användarvisningsbild
av Anders E
Glömde säga att du måste be en verkstad trycktesta och felsöka med
spårmedel.

Inget du kan göra själv tyvärr.
av SAAB_91
Hade samma problem på en 850 för många år sedan.
Volvoverkstäderna skull byta förångare (evaporator) direkt utan att felsöka och jag vill minnas att minimikostnaden skulle vara SEK 8500:-

En fristående AC-firma läcksökte, åtgärdade läckan och fyllde systemet för en tusenlapp och sedan fungerade det felfritt igen !
Användarvisningsbild
av apersson850
Ta först reda på om kompressorn snurrar eller ej, när det inte kyler vid hög utetemperatur.

Gör den inte det (den är svår att se, men det hörs ett tydligt "tjoff" när den slår till) är det shimsning som gäller. Kostar 1000:-

Snurrar den aldrig är det nog förångaren (evaporatorn) som läckt ut kylmediet, tyvärr. Kostar 10000:-

Jag shimsade min kompressor efter 33000 mil. Går fortfarande perfekt, men nu har bilen snart gått 36000 mil.l
av zac_vma
Helt ny på forumet!
Har samma problem som Marreboy alltså att ac:n inte kyler vid för hög utomhustemp. Har förmodligen för lite gas i systemet så det ska kollas men jag är lite nervös över att kompressorn kan ha lagt av då den inte går igång av att "brygga" kontakten vid torpedväggen. Är det så att om den inte går igång av bryggning så är den väck eller kan det finnas ngn annan förklaring och billigare! :( Det här med att schimsa kompressorn, hur funkar det och är det ngt en hemmaskruvare som jag kan klara av eller är det vettigast att lämna in på verkstad?
Hoppas kunna sova inatt utan att se 1000-lapparna flyga iväg! :???:
Användarvisningsbild
av Marreboy
Hmmm......vettiga tankar......jag var hos någon snubbe som tog loss en koppling i motorutrymmet, sen stoppade han in ett gem och då gick kompressorn igång och sen sa han "kompressorn är det inget fel på", men som sagt, en annan kille sa att det absolut var kompressorn. Känner att jag har väldit svårt att få ett ärligt svar hos någon som jag har besökt, priset varierar från 1000-10 000 beroende på vart jag vänder mig. Är det någon som kan ge mig ett riktigt bra tips på ett företag/person som kan sina saker?
Fasiken att man inte är duktigare på sånt här!! :evil:
Användarvisningsbild
av Marreboy
Någon i Malmö då helst.........
av zac_vma
Ja du Marreboy vi sitter nästan i samma båt låter det som!
Men efter vad jag har förståt av div "förståsigpåare" så går kompressorn kan det räcka med påfyllning. Tyvärr sparakar inte min kompressor igång vilket verkar illavarslande för min del! :cry: Men jag ska på Volvo imorgon och be dem kolla med dator och se vad det hoppar fram för felkod! Så håll tummarna!

Till min tidigare fråga: schimsning? Lämna bort eller klarar man det själv? Ngn som vet?!
Användarvisningsbild
av uno83
Kapar tråden lite.

Idag när jag åkte hem från jobbet så var det svinigt varmt ute, yttertermometern i bilen visade 28 grader. I början så funkade ECCn fint, men efter ett tag så slutade den att kyla, det kom bara luft med samma temp som utomhus. Då visade yttertermometern drygt 30 grader. Sedan funkade den ett tag, men kylde inte riktigt som den brukar, innan den gav upp igen. Jag kände att kompressorn kopplade in när jag tryckte on/off-knapparna, reläklicket brukar inte höras. Kan det vara så enkelt att det behöver fyllas på köldmedium, och är nivån något som man kan kolla själv? Eller är det något dyrare fel?
Bilen är en S70 -98, och jag vet inte om AC:n är påfylld nån gång tidigare.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]