Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wallentin
Gär det att rädda en motor om det känns som sand i motoroljan? Skulle behöva byta skivor och belägg bak och även framlyktorna. Men går det inte att rädda motorn så känns det kanske inte lönt och lägga dom pengarna på bilen. Bilen är en v70-98 som har gått 31000 mil.
av wallentin
Ja har bytt oljan och filter en gång ungefär för en månad sedan eftersom det läckte olja vid oljefiltret. Ja fick vänta rätt länge då på att oljan skulle sluta rinna vid oljefilter infattningen. Eftersom det kom "sand" hela tiden i oljan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Och du har ingen aning om hur länge sedan oljebytet innan du gjorde det, gjordes? Iaf, gör som Kalle säger och byt oljan några gånger i relativt kort intervall, och se om "sanden" minskar, är oförändrad, eller ökar. Först när man vet det kan man dra någon slutsats hurvida motorn är skrot eller inte.
av wallentin
Gjorde det andra oljebytet nu ikväll på kort tid enligt era rekommendetationer. Lika mycket skräp denna gången, såg även metallspån. Vad gör ja byter olja igen?
av KalleJ
wallentin skrev:Ja har kollat serviceboken nu senaste service med olja och filter vid 26000 mil. De va ju inte så bra.

Senaste _dokumenterade_ oljebytet ja.

Byt olja om ett par månader igen eller så.
Hur går motorn annars?

Gör ett komp-prov på cylindrarna
av wallentin
Motorn går bra. Ett problem till, när jag bytte tändstift så satt dom fast rätt ordenligt. Motorn har gått med samma stift 7500 mil sedan 2019. När jag satte dit dom nya stiften så kändes gängan inte helt ok på ena cylindern. Den måste ha skadats när ja skruvade loss dom gamla stiften. Är lite rädd att stiftet ska "poppa på den cylindern.
Senast redigerad av 1 wallentin, redigerad totalt 0 gånger.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]