- tis 14 maj 2024, 20:49
Hejsan. Har haft återkommande problem i min v70. Det började för ungefär 2 veckor sen, körde hem ifrån jobbet som vanligt sen så hör jag att en impuls skickas ut i dörrarna och det låter som att nånting händer i låsen. Det klickar till som om bilen låses/låses upp men inget sådant händer, däremot så får jag upp ''Vänster bakdörr öppen'' men den släcker sig ganska snabbt igen. Därefter så är det lugnt i någon minut men sen så händer exakt samma sak igen bara att denna gången så händer det andra saker utöver dörren, Relän som klickar, bromsfel stanna snarast, srs airbag service snarast, tempmätaren dör och sedan så dör hastighet/varv/tank mätarna samtidigt och hela mätarhuset slocknar. Blinkers funkar dessutom inte och allt kommer inte på en och samma gång utan det är succesivt men alltid i samma ordning. Det skumma är att Motorn går som den ska, lampor både ute och inne lyser, stereon spelar och klimatanläggningen funkar och efter en omstart så kom jag hem igen helt felfritt och jag har haft några felfria dagar med den. Idag påväg hem från jobbet så hände allting igen precis som den första gången men tyvär funkade inte en omstart denna gången utan bara 5 minuter senare så kom det igen så jag fick köra 1 mil med allt helt dött men en pigg motor var där iallafall. Stannar sedan igen för att starta om men denna gången så klickar det och håller på bara jag har tändningen igång och bilen startar inte med en 50% chans ungefär, ibland går ingen ström dit, ibland går bara startmotorn runt och ibland startar den som om inget är fel. Denna gången när jag startade dock så tog det inte mer än 5 sekunder innan allt dog igen och med 1 mil kvar hem så fick jag likaväl bara köra hem den, samma där inga problem i körningen men den 5 sekunders intervallen kvarstår, går inte en längre sträcka utan att den slocknar. Nu när jag ställde den dock och skulle läsa koder så lyckades den stå på tändning utan några bekymmer alls vilket är väldigt skumt då den strulade bara 40 meter därifrån när jag och min far tittade igenom den. Har svårt att tro att den ynka sträckan lyckades fixa nånting så vi misstänker batterifel eller can fel/avbrott. Det jag gjort änsålänge är att bara ta en ytlig titt på allting och just nu står batteriet frånkopplat över natten då det var ett tips jag har sett men undrar om det är någon som har en ide på vad det skulle kunna vara annars! Förlåt för en lång tråd men försöker bara vara så detaljerad jag kan. Tack för läsningen!