Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plastfolie
#1578172
Tjena!

Har en S70-00 som precis rullat 20k.
Är bensinmotor 2.3l
Tänkte byta olja och filter.

När jag kollat på nätet så är det en hel djungel!
Hel eller del syntet, 5w-30 eller 10w-40?!
Vilken olja bör jag välja? Jag är helt kass på detta. Går de bra med Biltema eller de är riktigt dåligt?

Bor i södra Skåne och kör sällan längre sträcker förutom på semestern!


tack på förhand
Senast redigerad av 1 Plastfolie, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1578173
Mata in ditt regnummer på oljemagasinet.se så kommer du få bra förslag.
av Malmstroem
#1578176
Jag kunde inte låta bli att mata in registreringsnumret på vår elbil. Jag fick då svaret:
Vi har olja till din bil, men rekommendationer saknas
:-D :-D :-D
av KalleJ
#1578222
Plastfolie skrev:Tjena!

Har en S70-00 som precis rullat 20k.
Är bensinmotor 2.3l
Tänkte byta olja och filter.

När jag kollat på nätet så är det en hel djungel!
Hel eller del syntet, 5w-30 eller 10w-40?!
Vilken olja bör jag välja? Jag är helt kass på detta. Går de bra med Biltema eller de är riktigt dåligt?

Bor i södra Skåne och kör sällan längre sträcker förutom på semestern!


tack på förhand
ACEA A3 5W40, 0W40 eller 5W30 hade jag kört på.
Helsyntet inget annat.
Biltema går bra, speciellt om du byter varje år.

t.ex.
https://www.trodo.se/motorolja-shell-hx7-5w40-4l
https://www.trodo.se/motorolja-elf-evol ... nf-5w40-5l
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578224
0W använder bifabrikanten endast för att sänka bränsleförbrukningen, så undvik den på en äldre bil.
Jag har dom senste 10-15 åren kört på Biltemas 10W-40 Semisyntetisk på båda bilarna (Volvo 745 GLT 16V -88B och VW Passat 1,8T -04) Volvon bytte jag på förra veckan men på frugans Subaru XV -21 har jag inte fått byta ännu (garanti). Där var fyllt i 0W-20 (A/B) från fabrik, men vid första bytet fyllde dom i 5W-30 (också A/B/) olja. Denna motor har partikel filter i avgasröret och dom största åren fick vi regenera partikelfiltret ganska ofta. Vid andra oljebytet fyllde dom i 5W-30 C3 (Low asch) olja och vi har inte behövt regenerera partikelfiltret en enda gång. Där ska bytas olja och filter i augusti (sista garanti servicen), efter det blir det Biltemas 5W-30 C3 olja. Då får jag (äntligen) skruva på den själv..... 😁😁
Bor i södra Halland
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1578275
lennarte skrev:0W använder bifabrikanten endast för att sänka bränsleförbrukningen, så undvik den på en äldre bil.
Nej, det gör dom inte. Du tänker på -20, -30 osv. första sektionen beskriver bara hur lättflytande oljan är kall, därav "W" efter. På turbo och (äldre)motorer man är rädd om så vill man ha igång smörjningen så fort som möjligt överallt vid kallstarter, 10W t ex är som sirap jämnfört med 0W kall. Siffrorna efter W beskriver hur tunn oljan är varm, och DÄR har det betydelse för bränsleförbrukning osv, men det bör anpassas efter hur varm motorn faktiskt går. Och dessa gamla motorer går rejält mycket varmare än nyare diton, därav vill man gärna ha lite "tjockare" olja varm, som -40.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578298
Lucif3r skrev:första sektionen beskriver bara hur lättflytande oljan är kall, därav "W" efter.
Precis, då sänker du bränsleförbrukningen när den är som störst. Vid kallstart. Kör man stadigvarande i -30 eller under så är det Ok. Är man orolig för dålig smörjning vid kallstart, kör mineralolja. Den sitter kvar på lagerytor på ett annat sätt än syntetolja. Därför (kanske) måste man ha tunnare olja när man kör på syntet.
av KalleJ
#1578301
lennarte skrev:
Lucif3r skrev:första sektionen beskriver bara hur lättflytande oljan är kall, därav "W" efter.
Precis, då sänker du bränsleförbrukningen när den är som störst. Vid kallstart. Kör man stadigvarande i -30 eller under så är det Ok. Är man orolig för dålig smörjning vid kallstart, kör mineralolja. Den sitter kvar på lagerytor på ett annat sätt än syntetolja. Därför (kanske) måste man ha tunnare olja när man kör på syntet.
100% skitsvammel som vanligt.

Om spänningen sjunkit till 7V är batteri[…]

Med tanke på senaste tiden redovisningskaos[…]

OM RYSSEN KOMMER

På tal om: påverkanskampanjer Vi […]

Gick hyfsat enkelt att kränga in fjädrar[…]