Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wallentin
#1577628
Har en volvo v70 1998 som jag tycker har dåliga bromsar, men det kanske är normalt för en v70 som är så gammal? Ja får alltså trycka rejält för att det ska hända något. Annars känns det som den inte ska stanna. Har smörjt upp bromsarna på alla fyra hjulen och kännt på att alla kolvar går lätt. Och skivorna ser fina ut och är inte skeva.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1577642
Kan inte påstå att jag upplevt mina bromsar som dåliga. Men det beror ju lite på vad man jämnför med? Vissa nya bilar slår man ju tänder i ratten i så fort man kommer i närheten av bromspedalen, och så är det "givetvis" inte på en gammal V70.

Vad exakt menar du med "trycka rejält"? Att du får använda skaplig benkraft, eller att pedalen går "ovanligt" långt ner?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577644
Taskig servo? Sedan beror det mycket på skick och kvalitet på ingående delar. T.ex om där är en eller två cm rost kant på skivorna. Det blir en stor yta som inte fungerar riktigt.
av wallentin
#1577667
Nä långt ner tar dom inte, ja blir lite rädd att den inte ska stanna, så ja får tycka med mycket benkraft på pedalen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578304
wallentin skrev: tor 02 maj 2024, 19:46 Nä långt ner tar dom inte, ja blir lite rädd att den inte ska stanna, så ja får tycka med mycket benkraft på pedalen.
En bil med skivbroms tar inte pedalen längre ner för att bromsarna blir slitna. Det var i "gamla tider" när alla hade trumbroms. Och det bara var Jaguar MK 1 och Citroën DS som hade skivbroms. Det jag menar är att broms ytan på skivan minskar med åren p.g.a att rost "tränger sig in" på skivorna utan att det märks direkt på något sätt. Även att klossarna rostar fast, men bromssträckan blir längre.
av LOB
#1578344
Vad jämför du med? Som Lucif3r skriver så har det alltid, även när bilen var ny, krävts mer muskelkraft att bromsa en 850 än en bil från 2015. Om du inte får igång ABS-systemet när du bromsar (vanligt) hårt på torr asfalt är det något fel. Annars sannolikt bara att du inte är van.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Smal

Någon som har pluggat egr?

Jadu bra fråga 😄. Är en diesel D5244T1[…]

Den dör fort, inte som att den surat ner sig.[…]

För dig som kör mycket korta sträck[…]