Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
Hej.
Måste byta höger dörrhandtag fram p.g.a. någon idiot har borrat upp låset. Är det någon som vet om det är lätt att byta, måste dörrsidan demonteras?
Användarvisningsbild
av pang58
ingen som vet?
Användarvisningsbild
av apersson850
Räcker det inte att byta låscylinder? Har idioten förstört själva handtaget också?
I dörrens bakkant, snett ovanför själva låset (alltså det som håller dörren stängd) sitter en täckbricka. Peta bort den. Under brickan sitter två skruvar och ett litet hål. Vanligtvis stoppar man in en nyckel i låset, för att ha något att ta tag i, men jag vet inte hur du ska göra. Tång, kanske? Nåväl, stoppa sen in en liten mejsel i hålet under brickan, tryck så fjädern släpper och dra ut låscylindern.

Behöver du ta ut handtaget också måste du ta bort de två skruvarna under brickan. Vill minnas att man måste lossa skruvarna runt låset också, fast jag är inte riktigt säker.
Användarvisningsbild
av Carina
när jag plockade bort handtagen för att lacka dom svarta skruvade jag bara bort dom 2 skruvarna,joxade lite med fjädern och plockade bort...bakkanten sitter bara fast i plåten så att säga...
Kan jag...kan du ;-)
Användarvisningsbild
av pang58
Jodå... det gick efter en massa "pillande" och mindre våld.
Nu sitter det nya handtaget på plats sedan några dagar. Tackar för tipsen!
av MagnusJ
Är det någon som vet ungefär vad det kostar att köpa en ny cylinder från Volvo? kan man få den kodad till sin befintliga nyckel?

Någon människa som ville sprida julstämmning skruvade bort min låscylinder i förardörren och snodde sedan stereon.
Användarvisningsbild
av uno83
Cylindern i dörren har väl ingen kodning?
av MagnusJ
uno83 skrev:Cylindern i dörren har väl ingen kodning?
Ingen mjukvarukodning men den måste väl ställas in för att min nyckel ska passa? Det borde man väl kunna benämna som kodning?
:shock:

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av uno83
Ah, du tänker så :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det vete katten. Jag inbillar mig att man tillverkar cylindrar så att en viss nyckel passar. Jag har haft begagnade 745/945, där man tycks ha bytt lås, eller hela luckan, där bak, för det har varit en nyckel med som bara passat där.

Byter du en cylinder får du nog leva med att ha en speciell nyckel till just den. Tror jag. Vet gör jag inte.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]