Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AlexanderPope
#1560376
S70 GLT -99 B5254S
Precis som rubriken säger, jag har fått ett problem på halsen som jag inte sätta fingret på. Den startar och går normalt, sen är det lotteri om du kommer ut från parkeringen. Du kan komma allt från 5-2000m innan symtomen uppträder, dvs bilen beter sig som den inte får soppa, sen går tomgången upp o ner som jojo (dvs 0-1000 rpm) och håller på att dö när den når 0 och trycker du å gasen dör den direkt. Lyckas du pricka in trycket på gaspedalen när den är på 1000 så gasar du upp den på 2000 och håller foten där och kör igen. Stannar bilen så går det att starta den men dör direkt, brukar starta och gå normalt på tredje försöket, eller vänta 10 minuter går motorn som den ska så är det att köra igen tills den dör igen.
Har bytt bränslefilter på den, blev bättre men symtomen är kvar.
Enda felkoden i bilen är P500A som inte ä relevant i detta fel.

Några ideér? :-)
Användarvisningsbild
av AlexanderPope
#1563184
Detta var ju intressat, jag har bytt relä och hoppas på att felet är löst. Men jag har upptäck efter bytet att den svarar bättre på gaspådrag nu än tidigare, kan det vara att pumpen gått på halvfart..? :-/ Ska bli spännande i sommar och dra husvagnen bakom och se skillnaden :-)
Användarvisningsbild
av AlexanderPope
#1563988
Och felet kom tillbaka som ett brev på posten, bilen dog på E4 tack o lov precis vis avfarten till Rosersberg så det var bara att rulla av och hoppas på att inte bli påkörd. Så då är relät uteslutet iallfall.
av vrmlnd
#1564329
Testa att koppla ur luftmassemätaren, kan vara nåt knas internt eller i kablaget på den. Fortsättningsvis bör det finnas felkoder så kan vara läge att kolla om du verkligen tömt dom. Vad innebär kod 500A och vad har du använt för felkodsläsare för att få fram den?
Användarvisningsbild
av AlexanderPope
#1564569
Betydelsen av felkod P0500 – Hastighetsgivare "A" – krets fel. Då jag har en manuell bil så har jag ingen hastighetssensor, utan den tar signalen ifrån vänsterframhjul (ABS sensorn) om jag inte missminner mig. Hastighetsmätaren funkar, motorlampan tänds med jämna mellanrum efter att Bilia bytte kat. där vet jag vad felet är, har inte heller med detta o göra. Och ingen ABS/TRACS lampa tänd. Jag bad Bilprovningen kika också efter felkoder, finns inga och jag använder icarsoft pro. Kan testa med lmm och se om det blir skillnad.

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??