Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ghostrider
Tjena! Jag har fått ett litet bekymmer på min 850 som är något irriterande. Den laddar ur. För ett halvår sedan satte jag dit ett helt nytt batteri, visserligen Biltema. Nu till mysteriet. Den laddar ur utan att batteriet är jordat. Jag provade ta av minus kabeln för att se om den laddningen blev kvar men så var inte fallet. När bara plus var inkopplad laddade hon fortfarande ur. Vad kan det bero på? Är det batteriet som redan är kaputt?
av Malmstroem
Har du smuts på batteriet?

Speciellt blöt smuts kan leda ström. Det låter osannolikt att batteriet blivit så pass skitigt på ett halvår, men helt omöjligt är det inte.

Annars låter det som om batteriet är slut. Så fort någon av polerna är bortkopplad så ska det inte försvinna någon ström från batteriet. Står batteriet länge har du en viss självurladdning -- men den är låg.
av ghostrider
Malmstroem skrev: ons 04 okt 2023, 15:43 Har du smuts på batteriet?

Speciellt blöt smuts kan leda ström. Det låter osannolikt att batteriet blivit så pass skitigt på ett halvår, men helt omöjligt är det inte.

Annars låter det som om batteriet är slut. Så fort någon av polerna är bortkopplad så ska det inte försvinna någon ström från batteriet. Står batteriet länge har du en viss självurladdning -- men den är låg.
Batteriet är så rent det kan bli och polerna lika så. Tjuvström verkar bilen inte heller ta. Kanske är batteriet som blitt kasst på ett halvår ändå.
Användarvisningsbild
av lennarte
Laddar generatorn ordentligt så batteriet verkligen är fullt när du ställer bilen? Har du kollat laddning? Biltemas batterier är av bra kvalitet och skulle det vara fel på det så är garanti på det. 3 års garanti tror jag det är.
av ghostrider
Lucif3r skrev: ons 04 okt 2023, 18:34 Om batteriet töms utan att vara inkopplat(bortplockad jord) så är det ju något fel på batteriet. Ett urkopplat batteri kan stå år utan att laddas ur betydande mycket.
Ja så tänker jag också, för det kan väl inte jorda genom luft
av ghostrider
lennarte skrev: ons 04 okt 2023, 21:06 Laddar generatorn ordentligt så batteriet verkligen är fullt när du ställer bilen? Har du kollat laddning? Biltemas batterier är av bra kvalitet och skulle det vara fel på det så är garanti på det. 3 års garanti tror jag det är.
Generatorn ger 14v. Biltema menar att inget är fel på batteriet eftersom en liten grön lampa lyser, men när jag kopplar in multimeter på batteriet precis efter att jag laddat det kan jag se batteriet tappa från 13.5v till 11.2v på knappt 5 minuter vilket känns konstigt för mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
ghostrider skrev:när jag kopplar in multimeter på batteriet precis efter att jag laddat det kan jag se batteriet tappa från 13.5v till 11.2v på knappt 5 minuter
Är batteriet från kopplat från bilen? Är det kopplat i bilen kan det vara något i bilen som drar. Har du batteriet "på bänken" är det batteriet som felar. "Ögat" mäter syravikt och densitet på den cellen den sitter i. Är en annan cell skadan kan den fortfarande visa grönt. Tills den skadade cellen "sugit ut" all ström.
av ghostrider
lennarte skrev: fre 06 okt 2023, 11:39
ghostrider skrev:när jag kopplar in multimeter på batteriet precis efter att jag laddat det kan jag se batteriet tappa från 13.5v till 11.2v på knappt 5 minuter
Är batteriet från kopplat från bilen? Är det kopplat i bilen kan det vara något i bilen som drar. Har du batteriet "på bänken" är det batteriet som felar. "Ögat" mäter syravikt och densitet på den cellen den sitter i. Är en annan cell skadan kan den fortfarande visa grönt. Tills den skadade cellen "sugit ut" all ström.
Batteriet står helt urkopplat inomhus för tillfället och tappar ström så fort batteriladdaren (en Ctek) kopplas ur. Kanske är en skada på det trots den gröna pluppen om det är som du säger att den bara visar för en cell
Användarvisningsbild
av Erik Å
Blir batteriet varmt när du laddar (eller när det står och självurladdar)? Det brukar vara ett säkert tecken på att batteriet är kasst..
Eventuellt kan du känna var den dåliga cellen är om den blir varmare än resten. Intressant uppgift för en värmekamera :-)

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]