Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
Skall fixa små rostfläckar, stenskott mm. Har färgkod 431. Någon som köpt Volvos originallack? Har sökt på webben men hittar bara lackstift, och det räcker inte för mina behov. Jag kan ju gå till en färghandel och få lacket blandat men det är väldans kort datum på en sådan burk, helst samma dag.
V70 -98
av Rudolfroffe
Japp. Den är det, men kan inte skickas till mej. Måste åka ganska långt till en Biliabutik. (Vad är det för tokeri?)
Användarvisningsbild
av Erik Å
De där kan vilken Volvo-butik som helst beställa hem.. Råkade bara vara Bilia som lagt upp bilder på nätet :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Volvo vill säkert sälja på dig 2k-klarlack också. (2-komponent)
Sådan har en aktiveringsknapp i botten, när man tryckt in den så släpps härdaren loss i sprayburken och man måste förbruka hela burken inom 24h.
Så själv kör jag med 1k akrylklarlack på smålagningar av snålhetsskäl :P Varning, Biltemas är värdelös :-/
Har samlat ihop bättringsjobb och köpt 2k-klarlack vid ett par tillfällen. 2k håller ju klart bättre..
av vrmlnd
Erik Å skrev: tor 14 sep 2023, 21:50 Volvo vill säkert sälja på dig 2k-klarlack också. (2-komponent)
Sådan har en aktiveringsknapp i botten, när man tryckt in den så släpps härdaren loss i sprayburken och man måste förbruka hela burken inom 24h.
Så själv kör jag med 1k akrylklarlack på smålagningar av snålhetsskäl :P Varning, Biltemas är värdelös :-/
Har samlat ihop bättringsjobb och köpt 2k-klarlack vid ett par tillfällen. 2k håller ju klart bättre..
Beror väl på bilens allmänna skick kanske, men jag lägger gärna 100kr extra för att ens arbete inte ska lösas upp i tvätthallen och hålla längre.
Användarvisningsbild
av Erik Å
100kr? Volvos 2k-lack kostar 223kr/burk. Lite dyrt att slanta upp varje gång man ska fixa ett litet stenskott stort som en fingernagel. Men det är upp till var och en :-D
Jaja, akryl kostar en hundralapp men den räcker ju till 100 stenskott fördelat på många år.. :-)
av vrmlnd
Ja bättrar man på ett stenskott varannan vecka blir det ju dyrt. Men nu har han ju flera små rostfläckar och stenskott och då antar jag att han målar alla dom samtidigt. Hursom, har du bra erfarenheter av akrylklarlack får du gärna dela med dig av dem, typ vilket märke för det jag har sett och testat har tyvärr inte imponerat. Min erfarenhet sträcker sig mest till skärmar och dörrar, kanske inte spelar så stor roll om det är på huv, baklucka osv, där man inte går på hårt med kallavfettning.
av SubMarine
Bättre att köpa några dl 2k lack på lösvikt och blanda själv med härdare när man behöver bättra. Håller så otroligt mycket bättre än 1k.
Dragkrok på xc40 Recharge

Nu har jag köpt en bättre beg x40 rechar[…]

Instrument slocknar

Jag har en S80 -04 som helt plötsligt hela in[…]

Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]