Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vanheden1
Slitet tändningslås gissar jag är orsaken, när jag startat bilen Volvo S70GLT -98 19000mil så fungerar inte kupefläkt,v-tork,elhissar,spolarmotor och stereon oftast..
Lirkar jag tillbaka nyckel lite så hoppar dessa funktioner igång igen.

Nån som har ett bra tips hur fixa detta?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du kan ju prova spraya "multilube" i låset, hjälper inte det så blir det väl att byta lås. Varning, undvik spray med silikon eller PTFE. Direkt skadligt för elkomponenter. :-/
Sen finns det två huvudreläer i elcentralen vid säkringslådan framför vindrutan. Inte helt ovanligt att det blir fel på dessa. De driver typ halva elsystemet vardera..
viewtopic.php?f=19&t=166963&p=1478392#p1478392
Användarvisningsbild
av Erik Å
Prova att växla plats på de två huvudreläerna och se om symptomet förändras.
I länken ovan ser du vilka laster respektive relä matar.
Minns inte om tändningslåset styr reläspolarna individuellt. Kan kolla i Haynes..
av Vanheden1
Ok provar man detta borde de ju utesluta reläerna om felet kvarstår?!
Vet du om de är samma sorts reläer så de funkar byta plats?
av Rudolfroffe
Byt startkontakten. Till vänster om ratten. Sitter med två torx. Du fixar det på 10 minuter. Bytte på min V70 idag. Hade precis samma syndrom. Manicken kostade drygt 700 :- på Volvo. Eller leta på skroten och hoppas att den funkar.
av Vanheden1
Då reläerna verkar ok drog jag till lokala Volvo köpa startkontakt som mest troligtvis är problemet ,där sa de att startkontakt samt hela tändningslåset utgått..😏!?

Nån som har ett bra tips på var köpa eller är det skroten som gäller...?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Vanheden1 skrev: mån 18 sep 2023, 18:29 Då reläerna verkar ok drog jag till lokala Volvo köpa startkontakt som mest troligtvis är problemet ,där sa de att startkontakt samt hela tändningslåset utgått..😏!?

Nån som har ett bra tips på var köpa eller är det skroten som gäller...?
Det mesta till P80-bilarna verkar ha utgått. Skroten eller Tradera, Blocket, Facebook...
945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]