Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag ägnade halva dagen åt att plocka ur och pyssla om strålkastarna.
När jag monterade nya (Vparts tror jag) för ungefär 5 år sen så gjorde jag ett experiment; För att slippa få damm och "dimbeläggning" på reflektorerna så satte jag bomullstussar i alla ventilationsöppningarna på baksidan.
Har inte tänkt mer på detta men nu var jag tvungen att ta ner strålkastarna eftersom sidojusteringen gick sönder på den ena när jag skulle byta halvljuslampa. Måste ha tagit i för hårt :-o
Iallafall, bomullstussarna var skitiga men reflektorerna var helt rena. Precis som förhoppningen var. Så nu har jag satt dit nya bomullstussar, de gör uppenbarligen ett bra jobb som dammfilter! :-)

Bilen ser lite brutal ut utan lyktor :-/
_front.jpg
_front.jpg (490.71 KiB) Visad 479 gånger
.
Lossplockade lyktor. Blinkers blev polerade med Sonax bilpolish. Någon liten spindel hade glömt sitt ömsade skinn inne i blinkers-lamphuset, det gick att städa ur med en förlängd tops!
_lyktor.jpg
_lyktor.jpg (313.28 KiB) Visad 461 gånger

.
Reflektorn är som ny efter 5 år..
_lykta.jpg
_lykta.jpg (653.48 KiB) Visad 479 gånger
.
Ah, här är ju felet. En nylonhake har gått av.
_felet.jpg
_felet.jpg (181.88 KiB) Visad 479 gånger
.
Fixat med epoxy!
_lagad.jpg
_lagad.jpg (148.31 KiB) Visad 479 gånger
.
Här sitter de tre ventilationshålen, två rörformiga nipplar och ett rektangulärt hål
_baksida.jpg
_baksida.jpg (318.13 KiB) Visad 479 gånger
.
En av nipplarna med dammfiltret installerat (dvs pluggat med en bomullstuss) :P
_bomull.jpg
_bomull.jpg (152.89 KiB) Visad 479 gånger
.
Filterinsatsen (allright säg bomullstuss då :-D ) säkrad med silvertejp, dock svart.
_tejp.jpg
_tejp.jpg (158.7 KiB) Visad 479 gånger
.
Passade på att göra rent och spraya på rostskydd runt stötfångarfästena och i framskärmarna:
_front_h.jpg
_front_h.jpg (383.16 KiB) Visad 461 gånger

Nytt är nog omöjligt, men finns kanske[…]

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]