Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iRunfast
V70 99 170 man 19500 mil, tvekar vid start.
Bytt stift, bränslefilter och soppapump.
Tvekar på samma sätt som innan byte av alla delar ovan.
Ingen felkod enligt Vida, ingen vacuumläcka, batteriet ok 12:45v/ 11:00v vid start, bilen förbrukar normalt.
Finns det någon trycksensor?

(Primar jag lite innan start, inga problem).
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det den nyare motorn med tändspole vid varje stift och Marelli-spjällhus?
Kolla isåfall gummislangen till map-sensorn som sitter gömd bakom kylarens överkant.
Det är en tunn (ca 8mm) gummislang från insuget, den spricker sönder med tiden.. Lämplig slang finns hos Mekonomen som metervara, ta med den gamla som mall.
Visar temp-mätaren rimliga värden? Om kylvattentempsensorn mäter fel så kommer du inte att få rätt mängd extra-bränsle vid kallstart, kan ge tvekan..
Och om det är Marelli-spjällhus så behöver det rengöras emellanåt annars klibbar spjället mot huset.. :-/
Användarvisningsbild
av iRunfast
Bra tips tackar!
Ja nyare motorn med tändspole vid varje stift.
Spjällhuset vet jag inte, men kan det vara något annat än Marrelli? Motorn går väldigt fort upp i normaltemp, men det kanske beror på värmen ute? Eller kylvattensensorn? Bytt termostat, ingen skillnad, tror den öppnar vid 90 men inte säker. Tempnålen ligger stilla på mitten. Motorfläkten kickar in när den ska tror jag.
Ska kolla dina bra tips under dagen.
Återkommer…
Användarvisningsbild
av iRunfast
Är det den här slangen, den är ca 8mm och sitter mellan insug och en sensor upptill mot fläkten?
Ser hel ut men kan ju så klart ha sprickor man inte ser.
Får prova att byta den.
Bilagor
IMG_1535.jpeg
IMG_1535.jpeg (2.32 MiB) Visad 665 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Japp. Min gick av vid nippeln på insuget när jag drog lite i den :-/
Skyddsflätan kan du flytta över till nya slangen. Men är det inget fel på slangen är det förstås onödigt att byta..
Användarvisningsbild
av Erik Å
iRunfast skrev: sön 02 jul 2023, 19:07 Byter väl skiten så kan man kryssa av den felkällan… 😁
Det var en av de billigaste reparationerna jag har gjort hittills :-D
När du säger att det funkar efter att du "primar", menar du att trycka på gasen innan start?
Det tyder på att det kan vara gasspjället som klibbar, du rycker helt enkelt loss det från "stängt"-läget där det har fastnat
Ta loss luftslangen från spjällhuset (lossa slangklamret och lirka loss) och sen kan man tvätta invändigt med t-sprit och trasa. Spjället kan man hålla öppet med fingret, när tändningen är av så är det bara en returfjäder som försöker stänga det. Blöt inte ner kullagren på axeln med sprit, det är nog inte gynnsamt för livslängden. Efter återmontering, kolla att inte vevhusventilations-slangen lossnat från luftslangen (vevhusvent sitter fasttryckt på en nippel på undersidan)
Sen kan det ju vara "Marelli-syndromet", utslitna potentiometrar i spjället som har slagit till. Brukar komma mellan 10-20k mil. I princip ska det ge felkoder och tända ETS-lampan men det finns tydligen spjäll som inte följer mallen :oops:
Användarvisningsbild
av iRunfast
Med primar menar jag att jag vrider nyckeln till läge två, två gånger. Om jag gör det startar bilen på första varvet som regel. Om jag försöker starta som Volvo tänkt och alla andra biltillverkare, dvs i med nyckeln och vrid om, om jag gör så, då harvar startmotorn(?) ca 4-5 sekunder innan motorn går i gång. Bytt, soppafilter, stift, soppapump, lagat vaccumläcka batteriet är friskt, men felet kvarstår. Är ju inget problem att starta genom att prima lite. Men störigt. Upptäckte en annan sak i dag som säkert har med den tjuriga starten att göra, nämligen att avgaserna är svinvarma, ca en decimeter från utblåset kan jag inte hålla handen många sekunder, varmt som satan. Säger det dig något?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är över min nivå. Om kat och avgassystem är varmkörda så lär väl avgaserna förbli rätt heta när de kommer ut?
Har du kollat bränsletrycket i fuel rail? Förutom pumpen så finns ju en tryckregulator som skulle kunna strula. Sitter gömd under fuel rail.
Användarvisningsbild
av iRunfast
Har inte mätt trycket, men i samband med att jag bytte pumpen, släppte jag lite på trycket mha nippeln på fuel railen. Det var inget vidare tryck, droppade lite bara. Men vad vet jag, är ju bara en amatör som famlar i mörkret.
Ska kolla den där tryckregulatorn. Vad heter den på fikonspråk så jag kan köpa en ny?

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]