Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Hittar ingen markering på blocket när jag ska nolla motorn. Markeringen på hjulet ser jag men inte nått på själva blocket. Tänkte lättare o se den om jag tar bort remskivan på vevaxel. Men har lossat de 4 bultarna och den stora muttern men de sitter bom fast.....nån som har nån idé? Eller är de avdragare som gäller?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dem kan sitta fast rejält. Olja runt hålet i centrum och försöka vicka på den. Avdragare kan förvisso fungera, men då remskivan är i 2 delar med gummi emellan så ska man nog inte dra nå hårt i enbart ytterdelen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har aldrig haft loss remskivan, brukar lirka in kamremmen :-)
Märket ska väl stå rakt uppåt, tror det finns någon liten knappt synlig märkning på blocket.
Man ska stå rätt många grader fel för att det ska bli en hel kugg fel på vevaxeldrevet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Märket på oljepumpen är väl synlig... Märket på *drevet* är dock inte fullt lika synligt, speciellt inte med remhjulet på plats :-D
Men som sagt, kammarna måste stå bra j-a fel för att veven inte ska vara "nästan" rätt. Så med vevlåsning är det ju bara att vrida motorn tills märkningarna på kammarna står "hyffsat rätt", stoppa i vevlåsningen och vrid motorn lite fram/bak tills låsningen trillar i.
av abel1
Ok men jag ser märket på drevet men inget på vatten pumpen. Kanske den är utbytt fast borde ju va märkning på den ändå. Enda som står är 3 bokstäver där som de borde vara markerat.
Men på själva remskivan sitter de nån typ "sprint" måste den bort innan åxå?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Har man lyckats lossa centrummuttern och de fyra bultarna så är det 25 år rost som håller emot. Vicka på remskivan som " Marlboroman" säger, och sen brukar fjäderpinnen jävlas och hålla emot...
På bensinarna tycker jag att märkning av nolläge vevaxeldrev mot oljepump räcker vid kamremsbyte. Vattenpumpen lever ett eget liv och har ingen betydelse för/vid synkning.

Vid synkning av diesel har jag använt mej av vevaxellåsning bakom (demonterad) startmotor men det är mycket extra jobb!

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]